[scheikunde] nitrietbepaling

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

[scheikunde] nitrietbepaling

Hoi,

Ik moet voor mijn profielwerkstuk concentraties van verschillende stoffen bepalen in oppervlaktewater. Ik heb voor alle stoffen al een methode gevonden, maar van een methodes weet ik niet welke reactie plaatsvinden en wat ik krijg.

Het gaat om nitriet.

Bij de bepaling ga ik ervoor zorgen dat de oplossing kleurt en dat ik met de lichtintensiteit de concentratie kan bepalen. Dit is mijn methode:

Eerst zuur ik het oppervlaktewater aan en voeg een oplossing waarin sulfanilamide en N-(1-Naftyl)ethyleendiamine dihydrochloride in zitten toe. Volgens de gevonden methode diazoteert sulfanilamide en ontstaat er een diazoniumzout dat dan aan N-(1-Naftyl)ethyleendiamine dihydrochloride wordt gekoppeld.

Volgens mij reageert nitriet met de zuur tot salpeterigzuur dat samen met sulfanilamide voor een diazoteringreactie zorgt. Daarbij ontstaat de diazoniumzout. En de diazoniumzout heeft N=N+ waar eerst de NH2 groep zat. Maar hoe de diazoniumzout gekoppeld wordt aan de N-(1-Naftyl)ethyleendiamine dihydrochloride weet ik niet.

Ik heb al heel lang op internet zitten zoeken en dit is wat ik ervan gemaakt heb. Kan iemand mij zeggen of wat ik denk goed is en hoe de diazoniumzout wordt gekoppeld aan de N-(1-Naftyl)ethyleendiamine dihydrochloride.

Ik heb de struktuurformules van sulfanilamide en N-(1-Naftyl)ethyleendiamine dihydrochloride, maar ik kon ze alleen als link neerzetten.

sulfanilamide: http://en.wikipedia.org/wiki/Sulfanilamide

N-(1-Naftyl)ethyleendiamine dihydrochloride: http://www.sigmaaldrich.com/catalog/search...ail/FLUKA/70721

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: [scheikunde] nitrietbepaling

De reactie staat bekend als de reactie van Griess-Ilosvay (leuk om in je rapport te noemen).

Ik moest ook even zoeken maar ik heb de reactie gevonden in hoofdstuk 2.2 (pag. 34) van het volgende stage-rapport

:)

Berichten: 2

Re: [scheikunde] nitrietbepaling

Heel erg bedankt, hiermee heb je me echt geholpen. :D

Reageer