ppm

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 8

ppm

hallo,

ik heb een vraagje over het volgende: Ik moet een bepaalde verdunningsreeks aanmaken van tolueen in water, tolueen lost echter slecht op in water dus dacht ik mijn stockoplossing in methanol te maken en van hieruit verder te werken.

Werk ik correct als ik het volgende doe:

aanmaken stockoplossing : bijvoorbeeld 1000 ppm tolueen in methanol

ppm = 1mg/1000000mg

tolueen (870g/l) toevoegen = 1,149 ml --> 1 mg

aanlengen met methanol (790g/l) tot 1,266 l --> 1000 g

aanmaken verdunningreeks: bijvoorbeeld 10 ppm tolueen in water

10 ml van mijn stockoplossing aanlengen tot 1 l met zuiver water

Dank bij voorbaat

Re: ppm

tolueen (870g/l) toevoegen = 1,149 ml --> 1 mg 1g

Afgezien van deze typefout? lijkt het mij korrekt.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: ppm

Mijn ervaring met het maken van oplossingen in water van slecht oplosbare stoffen is dat je beter 990 ml water kunt roeren (met een roervlo op een roermotor) en daar 10 ml tolueen in methanol aan kunt toevoegen. De spuit of pipet halverwege de fles inbrengen en onder continu roeren langzaam leegdrukken.

Op deze manier lost de methanol op in water en wordt de tolueen bijna gedwongen hetzelfde te doen.

Als je eerst tolueen/methanol neemt en daar water aan toevoegt, dan zal de tolueen als tweede fase bovenop komen drijven.

Berichten: 8

Re: ppm

ok bedankt voor de tip,

Voor de verdunningreeks denk ik dat er nog een foutje instaat:

ik schreef dat ik 10 ml van de oplossing in methanol zou aanlengen met water tot 1l

Hierin heb ik echter geen rekening gehouden met het soortelijk gewicht van methanol.

Het is de bedoeling dat ik 10 mg tolueen overhoud en aanleng tot 1 liter water

Ik kan dus denk ik best 10 gram van de oplossing ( = 10 mg tolueen) afwegen en deze aanlengen met water tot 1 kg (~1l)

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: ppm

Bij deze waterige oplossingen mag je ervan uitgaan dat 1 kg gelijk is aan 1 liter.

Neem een maatkolf van een liter. Gooi er een roervlo in. Zet hem op de roerder. Voeg pakweg 950 ml water toe (het niveau een cm of 3 in de hals). Roeren, maar niet zo hard dat het vloeistofniveau lucht schept. Het niveau moet in de hals blijven, dan is de kans op verdamping van de tolueen het kleinst

Methanol/tolueen erin brengen op de hierboven beschreven wijze.

Roervlo eruithalen.

Water aanvullen tot maatstreep en voorzichtig homogeniseren (liefst weer met de roervlo en zonder dat er luchtbellen ontstaan).

Berichten: 8

Re: ppm

Ik heb hier een verslag van mijn voorganger en deze heeft zijn oplossingen anders aangemaakt ik geef de werkwijze hieronder voor benzeen:

aanmaak 100 000 ppm stockoplossing benzeen in methanol

dichtheid benzeen: 0,8789 g/cm³

dichtheid methanol: 0,8 g/cm³

100 000 mg benzeen = 113,8 ml benzeen

en dit lengt hij gewoon aan tot 1 liter met methanol

Hij houdt met andere woorden geen rekening met de dichtheid van methanol

zo bekomt hij 100 000 mg benzeen en 708 960 mg methanol dus 100 000 mg benzeen op 808 960 mg oplossing

rekening gehouden met dit feit bekom ik geen concentratie van 100 000 ppm maar van 123 615 ppm

wie is juist, ik of mijn voorganger?

Bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: ppm

Dat is het nadeel van het werken met ppm. Waarom gebruik je niet gewoon mg/l?

Wat je hier stelt, is correct:
zo bekomt hij 100 000 mg benzeen en 708 960 mg methanol dus 100 000 mg benzeen op 808 960 mg oplossing

rekening gehouden met dit feit bekom ik geen concentratie van 100 000 ppm maar van 123 615 ppm
Op deze manier heb je geen 100000 ppm, maar 100000 mg/l (methanol).

Reageer