Springen naar inhoud

Colorimetrie

• Log in om te kunnen reageren

LDawg

LDawg

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 september 2007 - 14:04

Hallo,

Ik moet binnenkort een profielwerkstuk maken. Wij moeten hiervoor het alcoholpercentage bepalen in wijn, door middel van een colorimetrische bepaling. Alleen is het mij nog niet helemaal duidelijk wat ik nu precies moet doen.

Ik denk zelf dat ik gewoon verschillende 'samples' grapejuice ofzo moet testen met daarin toegevoegd 12-14% ethanol, en die dan vergelijken met de rode wijn. Maar ik dacht laat ik het aan jullie vragen...

Alvast bedankt!
29 augustus, laat al het geluk met mij zijn!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

*_gast_Gerard_*

• Gast

Geplaatst op 30 september 2007 - 14:54

Een link met een beschrijving van de analyse van wijn oa alcohol

http://www.rsc.org/i...tcm18-46481.pdf

LDawg

LDawg

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 september 2007 - 15:50

Hmm mijn engels is op scheikunde niveau niet zo hoog :) zou je het misschien wat kunnen uitleggen? Vind het nog steeds een beetje onduidelijk zieje

Alvast bedankt!

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 30 september 2007 - 16:22

Goed wat er gebeurt, is het volgende: je ethylalcohol wordt geoxideerd tot azijnzuur door het permanganaat. Het permanganaat wordt gereduceerd tot bruinsteen. Dit bruinsteen verkleurt je oplossing. Die kleurverandering pik je op met je colorimeter. De golflengte die je nodig hebt, zal wel ergens in de tekst staan.

De werkwijze is in wezen precies hetzelfde als een zuur-base bepaling. Alleen is een der producten in dit geval je indicator ipv iets externs.

Veranderd door FsWd, 30 september 2007 - 16:26

*_gast_Gerard_*

• Gast

Geplaatst op 30 september 2007 - 16:31

Sorry dit was de verkeerde link, dit was delink die ik bedoelde maar ook weer in het engels
http://www.york.ac.u...hemrev/wine.doc

Oke ik zal je even op weg helpen ik heb wel even tijd.
De vertaling van het betreffende stuk

De definitieve methode voor de alcoholbepaling gebruikt een colorimeter of spectrofotometer om de concentratie van het dichromaat(VI) ion te meten.
Deze oplossing is diep oranje van kleur en je moet dus een blauwfilter gebruiken of de extinctie van de oplossing meten bij 440 nm
Om een ijklijn van de extinctie tegen de concentratie alcohol te maken moet je reeks van standaard alcohol verdunningen maken in gedestilleerd water.
Maak een oplopende reeks met deze standaarden van 0% tot 20%?. Voer de reactie van deze standaarden met de kaliumdichromaat(VI) oplossing.
Pipetteer 50 ml dichromaat(VI)oplossing, die 1,4g/l kaliumdichromaat(VI bevat, in 100 ml maatkolven en voeg 5 ml ethanolstandaard toe.
Voeg vervolgens 2 ml van een 0,1 M zilvernitraatoplossing toe aan iedere maatkolf om de reactie te versnellen en vul de maatkolf aan tot 100 ml met 5 M zwavelzuur.
Meet de extincties van deze oplossingen tegen een blanco-oplossing op de colori- of spectrofotometer.
De blanco moet op dezelfde manier gemaakt worden als de testoplossingen (dwz er moet kaliumdichromaat(VI)oplossing, zilvernitraat en zwavelzuur inzitten maar geen alcohol, gebruik hiervoor 5 ml water)
Zet de gemeten extincties uit tegen de alcoholconcentratie om een ijklijn te krijgen
Nu de ijklijn is gemaakt kun je 5 ml van je wijn op dezelfde manier laten reageren net als je standaardoplossingen met kaliumdichromaat(VI) oplossing.
Meet de extictie van het mengsel en lees het alcoholgehalte af op je ijklijn.
Als je rode wijn gebruikt bedenk dan goed hoe je de invloed van de de rode pigmenten ongedaan maakt..
Is het beter de wijn te ontkleuren met actieve kool en water in de blanco te gebruiken of om de alcolhol uit het monster wijn te halen (door te destilleren tot de damptemperatuur de 100oC bereikt).
en aan te vullen met water tot het oorspronkelijke volume en dit te gebruiken als blanco?

Zoek wel even uit wat de gevaren van deze stoffen zijn want ze zijn nogal vervelend, maar bij normaal gebruik kun je er veilig mee werken.

LDawg

LDawg

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 oktober 2007 - 18:04

Alvast enorm bedankt voor de reacties.! Maar als ik het goed begrijp gaat het dus zo:

Om een bepaling te maken van een percentage ethanol in wijn, maken we eerst oplossingen van ethanol in gedestilleerd water. In de eerste oplossing gaat 1% ethanol, in de tweede 2%, dan 3% enz. tot aan 20%. Van deze oplossingen meet je de extinctie (met de coloriemeter).
Dan giet je van elke oplossing 5 ml. In een 100 ml. maatbeker. Hier voeg je 50 ml. van een kaliumdichromaat(VI) oplossing aan toe. De oplossing moet 1,4 g/L kaliumdichromaat bevatten.
Hiernaast moet je in elke maatbeker 2 ml. van een 0,1 M zilvernitraatoplossing toevoegen (katalysator) en aanvullen tot 100 ml met zwavelzuur van 5 M.
Je maakt van de alcoholconcentratie en de extinctie een ijklijn. Die gebruik je als referentiepunt voor de proef met de wijn.
We maken ook een blanco oplossing, als vergelijkingsmateriaal. Hierin zit precies hetzelfde, alleen in plaats van 5 ml. ethanoloplossing zit er 5 ml. gedestilleerd water in.
Dan maken we eenzelfde oplossing, met kaliumdichromaat, zilvernitraat en zwavelzuur, maar nu voegen we er in plaats van 5 ml. ethanoloplossing 5 ml. wijn toe.
Als dit rode wijn is, kan de kleur ervan de meting dwarsbomen. Daarom ontkleuren we de wijn eerst met houtskool, die neemt de kleur op. We herhalen dit net zolang tot de kleur weg is.
Van deze oplossing meten we tenslotte de extinctie en die vergelijken we met de ijklijn. Dan weten we de alcoholconcentratie.

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 01 oktober 2007 - 19:02

Goed genoeg ;)

LDawg

LDawg

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 oktober 2007 - 09:07

Ok nou dan lever ik nu maar mijn werkplan in :) Enorm bedankt voor de reacties dudes :D

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures