[scheikunde] Waterstofbruggen en covalenties

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 4

[scheikunde] Waterstofbruggen en covalenties

Hallo,

Ik geef sinds kort bijles scheikunde aan een havo 5 scholier, en nou kwamen we op een vraag waar ik ook geen antwoord op wist. (Ik heb vwo sk 1 ook maar met een zesje afgerond...)

We hadden een som waarin een H2O molecuul verschillende H-bruggen aanging; aan het O atoom zaten twee waterstofbruggen. Toen dachten wij: Is het maximale aantal waterstofbruggen dat een atoom kan aangaan gelijk aan z'n covalentie, of was dit toeval, en heeft dit helemaal niets met elkaar te maken? Is er überhaubt een maximum aan het aantal waterstofbruggen per atoom? Het is waarschijnlijk geen verplichte kennis, maar we zijn gewoon benieuwd.

Alvast bedankt voor jullie reactie!

Groeten,

Rouselle.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Waterstofbruggen en covalenties

Nee, ammonia kan maar 1 H-brug maken, ook al zitten er 3 Hs aan. Dit heeft te maken met het aantal vrije elektronenparen dat een atoom heeft.

Berichten: 4

Re: [scheikunde] Waterstofbruggen en covalenties

Nee, ammonia kan maar 1 H-brug maken, ook al zitten er 3 Hs aan. Dit heeft te maken met het aantal vrije elektronenparen dat een atoom heeft.
Mag ik hieruit dan concluderen dat de covalentie volledig los staat van het maximale aantal waterstofbruggen? En klopt het dan ook als ik zeg dat een atoom net zoveel H-bruggen kan maken als dat het vrije elektronenparen heeft?

Ff checken... :)

Thanks again.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] Waterstofbruggen en covalenties

Ik moest deze conversatie even een paar keer lezen.

Een watermolecuul kan 2 waterstofbruggen accepteren.

Een ammoniakmolecuul kan 1 waterstofbrug accepteren.

Maar ze kunnen beide veel meer waterstofbruggen vormen, aangaan of maken. Ze kunnen namelijk ook H atomen doneren aan andere acceptoren.

Berichten: 4

Re: [scheikunde] Waterstofbruggen en covalenties

Hmm,

Oke, dat klinkt ook wel begrijpelijk.

Klopt het dan dat een watermolecuul dus maximaal vier waterstofbruggen 'om zich heen' kan hebben?

Maar waarom kan een watermolecuul maximaal 2 waterstofbruggen accepteren? Omdat het zuurstofatoom twee vrije elektronenparen heeft?

Sorry als ik nou twee keer hetzelfde vraag, maar het is me nog niet helemaal duidelijk.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Waterstofbruggen en covalenties

Klopt, en klopt

Berichten: 15

Re: [scheikunde] Waterstofbruggen en covalenties

Waterstofbrugvorming is wel misschien de belangrijkste intermolekulaire kracht (krachtendie werken tussen moleculen onderling of tussen moleculen en ionen)

Waterstofbruggen treden op tussen moleculendie een zwak gebonden waterstofatoom bezitten en een molecuul met vrije electronen-paren.

Die molecuul met een zwak gebonden waterstofatoom noemt men de h-brugdonor en het molecuul met vrije electronen-paren H-brugacceptor.

Een zwak gebonden H-atoom is meestal gebonden aan een sterk electronegatief atoom zoals N,O en F in dit geval de O van water

De waterstofbrug van water gaat zo:

Een zwakke H-atoom van water gaat een H-brug aan met een O van een ander water molecuul, van deze watermolecuul zit een H gekoppeld weer aan een andere watermolecuul. Dus zo ken je wel even doorgaan, dus wtaer ken ontelbaar H-bruggen vormen maar een watermolecuul kan maar 2 H-bruggen vormen

dus zou ongeveer zo uit moeten zien: H2O--H2O--H2O--H2O en ga zo maar verder

hopelijk heb ik het duidelijk genoeg kunnen vertelle anders hoor ik het wel :)

mvg, jan

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] Waterstofbruggen en covalenties

Rouselle schreef: Klopt het dan dat een watermolecuul dus maximaal vier waterstofbruggen 'om zich heen' kan hebben?

Maar waarom kan een watermolecuul maximaal 2 waterstofbruggen accepteren? Omdat het zuurstofatoom twee vrije elektronenparen heeft?
Het is helemaal niet erg om dit te vragen, want het is helemaal geen eenvoudig onderwerp.

Strict genomen kan een watermolecuul wel meer dan 4 waterstofbruggen vormen: een waterstofatoom kan ook tussen twee acceptoren in gaan zitten, en een zogenaamde gevorkte waterstofbrug maken. Elk van die twee is zwakker dan een enkele ideale waterstofbrug, maar samen leveren ze toch een flinke interactie-energie.

Ook aan de accepterende kant is de zaak niet zo duidelijk. Als je kijkt waar de donoren zich "gemiddeld" ten opzichte van het accepterende watermolecuul bevinden, dan zie je dat de distributie een "banaan" vormt. Er zijn heel veel waterstofbruggen die gewoon "midden" tussen de twee vrije elektronenparen binnenkomen. Wel is het zo dat het aantal vrije elektronenparen op een potentiële acceptor een goede aanduiding is van de elektronegativiteit van het atoom, en van de ruimte die er voor donoren beschikbaar is om dichtbij de acceptor te komen.

Berichten: 4

Re: [scheikunde] Waterstofbruggen en covalenties

Zo hé, hier komt meer achter weg dan ik gedacht had :)

Maar jullie hebben me een stuk verder gebracht; dit kan ik zo wel uitleggen.

Tof aan dit forum dat er pro's zijn die antwoord kunnen geven! (en nog snel ook)

Dus, nogmaals: Bedankt!

Berichten: 11

Re: [scheikunde] Waterstofbruggen en covalenties

als toevoeging nog F kan wel waterstofbruggen vormen maar doet dat aleen in bepaalde gevallen (zo zei mijn leraar)

mijn vraag dan weer: waarom ?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] Waterstofbruggen en covalenties

Ik ben wel benieuwd wat hij bedoelt met die omstandigheden. Waarschijnlijk noemt hij het alleen een waterstofbrug als een F covalent is gebonden, en niet wanneer het als F- aanwezig is.

Een fluoratoom kan maar in één molecuul donor zijn van een waterstofbrug, en dat is HF.

Berichten: 11

Re: [scheikunde] Waterstofbruggen en covalenties

ja is opzich wel logisch F kan maar een binding aangaan dus kan alleen HF waterstof brugge vormen

dom van me nie genoeg nagedacht

maar bedankt dat je het zegt

Berichten: 269

Re: [scheikunde] Waterstofbruggen en covalenties

in mijn nota's staat er dat het kookpunt van H2O hoger ligt dan dat van HF (door de sterke waterstofbruggen)

maar dan net eronder stater dat de waterstofbruggen tussen H-F sterker zijn dan deze tussen O-H. ligt het kookpunt van H20 dan hoger omdat deze meerdere waterstofbruggen kan aangaan?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: [scheikunde] Waterstofbruggen en covalenties

Dat zou denk ik wel een redelijke verklaring zijn. Meer H-bruggen: meer interactie tussen moleculen en dus een moeilijker (lees: met meer energie) te verbreken 'rooster'.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Reageer