aspirine / acetylsalicylzuur

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 840

aspirine / acetylsalicylzuur

Hallo , ik doe over dit onderwerp mijn profielwerkstuk. nu heb ik al de volgende onderzoeksvragen maar ik wilde graag weten of iemand nog meer interressante proefopezetten/onderzoekjes weet op dit gebied.

Aspirine

-Wat is aspirine en wat is de geschiedenis?

-Op welke manieren is het te synthetiseren en welke manier levert de grootste zuiverheid op lab schaal?

-voor welke doeleinden kun je acetylsalicylzuur nog meer gebruiken in de chemie?

-Hoe maak je de aspirinepil, met al de ingredienten?

kan er nu niet meer verzinnen :cry:

Berichten: 2.399

Re: aspirine / acetylsalicylzuur

De stabiliteit van aspirine is heel erg interessant.

Berichten: 840

Re: aspirine / acetylsalicylzuur

en wat houdt dit dan in?

ik werk op 6VWO niveau (al heb ik een VEEL mer kennis dan de gemiddelde 6vwo scheikunde leerling.), dus het moet wel doenbaa zijn, aangezien labcapaciteiten etc. , en het moet niet universitair niveau zijn. hoe dan ook , kun je jou punt als vraag formuleren en uitleg zodat ik wat beter begrijp wat daar aan teonderzoeken valt? ;) dank :)

Berichten: 2.399

Re: aspirine / acetylsalicylzuur

Aspirine heeft een ester groep. Deze estergroep is vrij instabiel en kan gehydrolyseerd worden. Je houdt dan salicylzuur over. Je zou een halfwaarde tijd kunnen bepalen of de reactie kinetiek beschrijven. Ook zou je eens kunnen kijken wat de invloed is van een zuur of base. Je zou ook eens kunnen kijken of het mogelijk is om een doserings vorm als opgelost aspirine ipv van de bekende tablet op de markt te brengen.

Als je helemaal de man wilt zijn dan ga je het antwoord verzinnen op de vraag waarom aspirine veel sneller ontleedt dan een normale ester in een pH neutraal gebied, dit is behoorlijk interessant maar gaat tever voor VWO 6 ben ik bang voor.

Berichten: 3

Re: aspirine / acetylsalicylzuur

Jor schreef:
kan er nu niet meer verzinnen  :cry:
Ik wel :P

-oplosbaarheid van asperine, tegenwoordig 'n item omdat mensen

graag een glas asperine innemen doordat ze die pil niet doorgeslikt krijgen.

-wat is de ideale samenstelling van een pil asperine,

er zit naast ASZ nog meer hulpstoffen in. Elke combinatie geeft zijn

eigen werking m.b.t. oplosbaarheid, breekbaarheid, houdbaarheid.

Kunt er best diep op in gaan. Vraag is alleen hoe kom je aan die informatie 8-[

- aan welke eisen dient asperine te voldoen volgens wetgeving.

dit is wel op te zoeken bij instanties en de apotheek.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: aspirine / acetylsalicylzuur

Geintje987: Aspirine (met een "ï", niet een "e" in het midden) wordt al heel lang als suspensie ingenomen. Net als paracetamol. Er zijn pas recent tabletten beschikbaar die je niet eerst in water uit elkaar hoeft te laten vallen.

Let er ook even op dat een uit elkaar gevallen tablet iets heel anders is dan opgeloste aspirine.

Berichten: 840

Re: aspirine / acetylsalicylzuur

Aspirine

-Wat is aspirine en wat is de geschiedenis?

-Op welke manieren is het te synthetiseren en welke manier levert de grootste zuiverheid op lab schaal?

-voor welke doeleinden kun je acetylsalicylzuur nog meer gebruiken in de chemie?

-Hoe maak je de aspirinepil, met al de ingredienten en wat is de ideale samenstelling?

-Hoe stabiel is acetylsalicylzuur in verschillende omgevingen?

-Aan welke eisen dient een pil aspirine te voldoen volgens de wetgeving?


ok dank, ik hou het hier maar bij, tenzij ik nog op een hele mooie vraag kom (of als jullie er natuurlijk nog een mooie verzinnen :D )

bedankt.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: aspirine / acetylsalicylzuur

Naast
voor welke doeleinden kun je acetylsalicylzuur nog meer gebruiken in de chemie?
kun je ook nog meenemen:

Wat zijn de effecten van acetylsalicylzuur in het menselijk lichaam en waarvoor (waartegen) kan het worden toegepast?

Berichten: 2.399

Re: aspirine / acetylsalicylzuur

Ik sprak al over de hydrolyse tot salicylzuur. Salicylzuur is echter een actief metaboliet en heeft andere eigenschappen dan acetylsalicylzuur. Men neemt ook aspirine wanneer men de salicylzuur activiteit wil induceren.....

Berichten: 840

Re: aspirine / acetylsalicylzuur

Ik ben nu bezig met mijn hoofdstuk :

Waarvoor kan aspirine gebruikt worden in de chemie?

Ik heb al een idee gekregen, van sciencemadness:

http://www.sciencemadness.org/talk/viewthr...age=1#pid113262

Zo heb ik nog wel een paar kleine ideeen, maar niet echt genoeg om een mooi hoofdstuk vol te schrijven.

hebben jullie misschien een paar ideeen?

Kan het bijvoorbeeld gebruikt worden om complexen te bouwen met metalen?

Ik heb gelezen over de nitrering van acetylsalicylzuur tot pikrinezuur. Hoe gaat dit precies in zijn werking? Krijg je simpelweg nitro-groepen op plaats 1,3 en 5 op benzeen-ring, met vrijkomen van ethaan- en methaanzuur? En krijg je een mengsel waarin zich ook nitrobenzeen en dinitrobenzeen (zowel de ortho, meta en para vormen?) bevindt? Kortom ik heb niet echt een idee.

En is het misschien mogelijk om phenol uit acetylsalicylzuur te verkrijgen? Ik heb gelezen dat je het kunt verkrijgen door acetylsalicylzuur toe te voegen aan geconcentreerd zwavelzuur. Maar ik zie niet hoe dat kan. Je zou natuurlijk simpelweg kunnen denken dat er gewoon methaanzuur en acetaldehyde afsplitsen, maar dit 'voelt' gewoon niet goed. Het kan misscien ook zijn dat de aspirine decarboxyliseert. Dan is de zuurgroep al weg, maar nu nog de acetyl-groep! :cry:

Wat denken jullie?

Berichten: 2.399

Re: aspirine / acetylsalicylzuur

Die acetyl groep hydrolyseert. Deze reactie is zowel zuur als base gecatalyseerd. Dit gebeurd eerst, misschien dat je daarna die decarboxylatie krijgt.

Berichten: 840

Re: aspirine / acetylsalicylzuur

ok, dan is dat duidelijk. Dan lijkt me die synthese van phenol logisch nu.

En weet u misschien hoe de nitrering van acetylsalicylzuur precies gaat?

Wat voor mengsel krijg je? Heb je een oleum/fuming salpeterzuur nodig, of gewoon nitreerzuur , of gewoon salpoeterzuur?

Joris

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: aspirine / acetylsalicylzuur

Ik denk dat je dan de hydroxygroep eraf molt, maar daar kan Napoleon beter over uitwijden.

Berichten: 2.399

Re: aspirine / acetylsalicylzuur

Ik vind de synthese van fenol op deze manier compleet onzinnig, je kan fenol gewoon kopen. Het is gewoon het mollesteren van een molecuul. Ik vind die hydrolyse reactie interessanter vanuit mechanistisch standpunt. Ook van medisch perspectief is dit interessant omdat acetylsalicylzuur en salicylzuur biologische activiteit vertonen. Maargoed het is jouw werkstuk.

Ik weet ook de salicylzuur complexen aangaat met metalen. Vergelijk het maar een beetje met EDTA. De zuurgroep en de alcohol zijn hiervoor verantwoordelijk.

Over die nitrering weet ik niks. Als je in zuur gaat nitreren krijg je in iedergeval de hydrolyse reactie tot salicylzuur. Misschien dat er daarna of gelijktijdig wel nitratie op gaat treden etc. Maarja dit is dan alweer de nitrering van salicylzuur..... Ik heb wel eens para-methyl-fenolen genitreerd met tetranitromethaan, dan krijg je de ortho versie.

Berichten: 840

Re: aspirine / acetylsalicylzuur

ik snap wel dat die reactie naar fenol onzinnig is, maar ik heb een hooftstuk:

-waar kun je acetylsalicylzuur voor gebruiken in de chemie?

Dat is niet zoveel volgens mij. Daarom probeer ik een beetje creatief te zijn.

die picrinezuur idee komt van sciencemadness.

Reageer