Metal catalysed transfer hydrogenation

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 56

Metal catalysed transfer hydrogenation

Beste mede-chemisten,

Ik zit met een probleempje, ik heb de laatste tijd wat reducties willen uitvoeren van 1-phenyl-2-nitrobutaan naar 1-phenyl-2-butaanamine.

Echter ik heb het geprobeerd met PdO/C met HCOOH en Et3N (dit werkt beter dan met NH4COOH omdat er dan geen NH4COOH neerslaat in de koeler (die de koeler kan verstoppen).

Met HCOOH komt er alleen CO2 en H2O vrij.

Maar goed daar gaat het niet om, ik heb gehoord dat PdO/C zou moeten werken, deed het dus niet, er kwam geen H2 gas vrij bij het HCOOH toe druppelen.

Ik had 10% PdO/C gebruikt met 50% water erbij.

Ik heb nu 5% Pt/C, zou dit dan wel moeten werken want ik weet het nu echt niet meer en wil niet nog meer kostbare katalysator verkwisten.

In principe werkt het zo:

0,1M Et3N 99%

10% bij gewicht van het substraat aan 10% Pd/C (50% water) toevoegen (met 50% water erbij gerekend).

3,6 molair equivalent HCOOH 98%

Op zo'n 50-60°C houden voor 20 minuten.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Metal catalysed transfer hydrogenation

Ook al zou de reductie van de nitrogroep met Pd/C en ammoniumformaat moeten werken, soms wil het gewoon niet. Je kunt de nitrogroep ook (niet katalytisch) reduceren met:

-Zn/HCl

-Zn/HOAc

-Fe/HCl

Berichten: 56

Re: Metal catalysed transfer hydrogenation

Kan het ook met SnCl2.2H2O/ethylacetaat met als ik het goed begrijp dan? Of werkt dit puur op aromatische nitrogroepen, want ik moet mijn nitrogroep als een alifaat beschouwen neem ik aan omdat het op de staart zit en niet direct aan de benzeenring.

En krijg je met SnCl2.2H2O dan niet de oxime want als je in principe een nitrobuteen reduceert krijg je de oxime gevormd.

Maar ik heb met NaBH4 al de nitrobuteen gereduceerd.

Ik heb ook nog LiAlH4 en BF3xEt2O dat ik zou kunnen proberen voor de nitrogroep, maar dat vermijd ik liever.

Gebruikersavatar
Berichten: 292

Re: Metal catalysed transfer hydrogenation

Toevallig vandaag wat voorbij horen komen met Raney nikkel, maar dat doen we hier met een PARR opstelling onder 3 bar H2
4e-jaars Life, Science & Technology: Chemie

Reageer