SPME oplosmiddel standaarden

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 5

SPME oplosmiddel standaarden

Hoii allemaal!

Ik had een vraagje. Ik ga binnenkort een BTEX bepaling uitvoeren met behulp van de SPME techniek. Nou heb ik de volgende vraag.

Waarom wordt voor de BTEX standaarden methanol als oplosmiddel gebruikt en geen pentaan?

Het BTEX monster is een waterig monster dus vandaar de SPME methode.

Als men kijkt naar de bepaling van BTEX m.b.v. vloeistof-vloeistof extractie voordat deze gescheiden wordt op de GC kan hier zowel pentaan als methanol voor worden gebruikt.

Kan iemand mij hiermee helpen waarom dit bij de SPME bepaling niet kan?

Het is een geheel nieuwe techniek voor mij waarmee ik ga werken dus ik ben benieuwd!

Groetjes,

Elin

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: SPME oplosmiddel standaarden

<table border='0' align='left' cellpadding='3' cellspacing='0'><tr><td padding='0' celspacing='0' align='left'><font size='1'># Moderatoropmerking</font></td></tr><tr><td id='moderator'><font size='1'>Verplaatst topic... ik snap niet waarom dit in 'Polls' stond...</font></td></tr></table>

<div class='postcolor'>
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: SPME oplosmiddel standaarden

Bij de bepaling van BTEX in water m.b.v. vloeistof-vloeistof-extractie is het gebruik van methanol niet zinvol. Dit mengt met water; je krijgt dus nooit een extract. Met pentaan wel; dit is een gestandaardiseerde methode.

Bij jou speelt echter iets anders. De standaarden (in pentaan of methanol) breng je in een waterfase, neem ik aan, voor de extractie met de SPME.

Als je de standaarden oplost in pentaan en dit vervolgens in de waterfase brengt, dan vormt pentaan een tweede fase (het mengt niet met water). Je BTEX zit hier keurig in (en niet in het water).

Los je de standaarden op in methanol en breng je dit in de waterfase, dan lost de methanol op in het water. Je BTEX moet nu wel mee de waterfase in.

Ik denk dat ook nog een rol speelt dat pentaan, net als de BTEX, adsorbeert op je extractor. Het zal dus storen bij de meting op je GC. Methanol doet dat wellicht niet. Ik heb nog nooit met SPME gewerkt, maar ook dit lijkt mij een reden.

Berichten: 5

Re: SPME oplosmiddel standaarden

bedankt!

door problemen met de computer heb ik niet eerder kunnen reageren.

Zelf dacht ik hier ook aan dat het inderdaad zal storen bij de meting en verschil in polariteit met het water maar ik wilde graag even de mening van een ander horen hier over!

Groetjes,

Reageer