bachelor/master/phd

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 19

bachelor/master/phd

Hoooi!

Ik ben gister naar een masteravond geweest op de UU. Hier vertelden ze dat er eigelijk van je 'verwacht' wordt dat je na je master een PhD gaat doen, omdat je anders snel terugvalt naar het HBO-werkniveau. Hoe komt dat zo? Ervaren jullie dit ook zo?

Ik ga nu bijna afstuderen van HBO (Applied Science) en ik twijfel of ik wel een master wil doen en phd of werken. En welke master weet ik al helemaal niet hahaha! 8-[ Later wil ik niet fulltime op het lab staan en een leidinggevende functie in de toekomst zie wel zitten, maar ik vraag me af of dit niet ook mogelijk is met HBO.

Misschien weten jullie iets?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

Re: bachelor/master/phd

Je kunt met een bachelor titel zeker een leidinggevende functie uitvoeren. Ik denk persoonlijk dan aan een hoofdanalist. Meestal een zeer ervaren analist met leidinggevende capaciteiten. Er is ook altijd nog een mogelijkheid om meer de kwaliteitscontrole op te gaan. Meer het controleren van resultaten verwerken van SOP en dat soort dingen. Dan sta je ook niet echt veel op het lab.

MvG Ron

Berichten: 740

Re: bachelor/master/phd

Voor een leidinggevende functie wordt er vaak naar ambities en capaciteiten gekeken en zeker niet alleen naar de titel die iemand heeft.

Daarnaast is er ook de mogelijkheid om op een universiteit als HBO'er ook te promoveren zonder eerst een Masteropleiding te doen.

Ik denk dat er in de praktijk maar weinig HBOérs zijn die hun hele carriére op het lab blijven staan.

Berichten: 2.399

Re: bachelor/master/phd

Maar een titel helpt zeker. Verder geeft een masters een extra set skills wat je alleen maar van pas komt.

Berichten: 147

Re: bachelor/master/phd

In Nijmegen ken ik geen gevallen van HBO'ers die rechtstreeks promoveren. Bedrijven als Organon, DSM en AKzo Nobel nemen in principe geen mensen aan die alleen universiteit gedaan hebben. Het zijn HBO'ers, die in principe op het lab zullen blijven werken. En verder gepromoveerden, die doorgroeien naar leidinggevende functies. Overigens nemen kleinere bedrijven wel gewoon vanalles aan.

Maar ik denk zelf dat het in dat geval ook geen meerwaarde heeft om alleen een masterfase te doen als je al een HBO diploma hebt. In die twee jaar bij een bedrijf leer je ook nog veel bij.

Berichten: 2.399

Re: bachelor/master/phd

Organon neemt geen Masters aan? Waar heb je dat nou weer vandaan? 3 jaar geleden stond een kerel van Organon nog een presentatie op de UVA te houden om personeel (masters) te werven. Ik zat er zelf bij.

Berichten: 74

Re: bachelor/master/phd

Het hangt er een beetje vanaf wat voor een richting dat je bent afgestudeerd, een PhD min of meer wordt verlangt. Ik denk daarnaast dat het praatje ook een beetje overdreven wordt aangezien veel universiteiten met een relatief tekort aan promovendi zitten.

Berichten: 147

Re: bachelor/master/phd

Laatst (1 maand geleden) heeft iemand van organon verzekerd dat ze in principe geen mensen aannemen met een mastertitel. Wellicht dat hij organici bedoelde, maar ik kreeg niet die indruk. Bovendien zijn er meer mensen die dat beweren in mijn omgeving.

Reageer