Brandvertragers in verf

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 516

Brandvertragers in verf

Hoi hoi,

Voor onze Bachelorpaper moeten we een probleemstelling formuleren rond 'verf' en daarmee verdere proeven doen. Het leek ons een interessant idee om op zoek te gaan naar de werking van brandvertragers, de aanwezigheid ervan toetsen in verschillende verven en dergelijke meer.

Eerste probleem natuurlijk, welke vertragers worden gebruikt? En dan heb ik het over de échte specifieke stof. Als je ven google't dan vind je makkelijk miljarden artikels over gebromeerde en gechloreerde brandvertragers, maar we willen ook écht weten welke broomverbinding dit is. Op wikipedia vind je enorm veel, maar niet specifiek welke in verven gebruikt worden...

En vandaar mijn vraag, misschien dat iemand van jullie iets meer informatie kan geven. We gaan ook al informatie vragen bij verfproducerende bedrijven, maar zoals dat gewoonlijk gaat, zijn er niet veel bedrijven happig op het geven van informatie...

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Brandvertragers in verf

Ik denk niet dat je het met één specifieke verbinding redt. Bovendien moet je misscien het type verf specificeren.

Naast PCB´s (vroeger toegepast) vind ik op internet ook dat tegenwoordig fosfaten (melaminefosfaat, mono- en diammoniumfosfaat, fosforzuur), sulfaten (ammoniumsulfaat) en boraten (boorzuur+dinatriumoctaboraat) worden toegepast. Deze stoffen worden in verven voor hout toegepast maar kunnen ook in hout worden geïmpregneerd.

Als je het hebt over scheepsverven, dan past men polybroom- of polychloorverbindingen toe (omdat deze ook een antifoulingwerking hebben).

In textielverf of tapijtverven wordt weer veelal antimoonoxide en natriumarsenaat toegepast.

Kortom...

Berichten: 25

Re: Brandvertragers in verf

Gelijksoortig topic is ook al geopend op 2 oktober (liesjevdH). Staat momenteel onderaan in de topic lijsten op inhoudspagina. Misschien een idee voor een moderator om deze samne te voegen ?

<table border='0' align='left' cellpadding='3' cellspacing='0'><tr><td padding='0' celspacing='0' align='left'><font size='1'># Moderatoropmerking</font></td></tr><tr><td id='moderator'><font size='1'>Marjanne: Het topic van liesjevdH gaat over brandwerende middelenin verf. Volgens mij verschilt de werking daarvan van die van brandvertragers en zijn het andere verbindingen.</font></td></tr></table>

<div class='postcolor'>

Reageer