Wet van behoud van energie

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 254

Wet van behoud van energie

Dag iedereen,

Ik heb net een stukje gelezen over een waterkrachtcentrale die ze hebben willen bouwen (of miss al bezig zijn?) in Limburg(bron)

Ik weet dat ze in luxemburg ook een grote waterkrachtcentrale hebben, en daar halen ze naar mijn weten enorm veel energie uit. Hoe het precies werkt staat in de bron:

"Bij een overschot aan electriciteit uit andere centrale of uit bijvoorbeeld windmolens, pompt de centrale water naar boven. Bij gebrek aan beschikbare elektriciteit stort het water door de generatoren naar beneden, waarmee nieuwe elektriciteit wordt gemaakt. Feitelijk is de centrale een grote batterij, waarmee de pieken en dalen in het elektriciteitsgebruik worden opgevangen."

Wat heb je dan aan een waterkrachtcentrale? Als het dan als een 'batterij' werkt, waarom bouwen ze dan niet een grote 'batterij'? Zoals ik het nu begrijp pompen ze water omhoog met een energie, en laten ze het naar beneden stromen en krijg je weer dezelfde energie terug? (wet van behoud van energie?!)

Ik heb het er ook op school over gehad bij Thermodynamica maar mijn docent begreep ook niet helemaal hoe het zat.

Wie kan me vertellen hoe het nou precies zit?

Mvg, Wim.

Berichten: 147

Re: Wet van behoud van energie

Je zal altijd weerstand hebben in een dergelijk systeem, dus je verliest altijd wel energie(net als in een batterij trouwens).

Een batterij maken is relatief duur. Bovendien zijn zulke grote batterijen er naar mijn weten helemaal niet. Verder zijn batterijen ook erg slecht voor het milieu. Het komt er dus op neer dat het een goedkope, milieuvriendelijke manier is om (veel) energie op te slaan.

Berichten: 1.379

Re: Wet van behoud van energie

Electriciteitscentrales proberen zo de energieoverschotten die ze 's-nachts produceren op te slaan om ze later, overdag tijdens de piekuren, weer tegen een hogere prijs te kunnen verkopen.

In Nederland, iets ten oosten van Roermond in het riviertje de Roer, was vroeger een kleine electrische centrale op waterkracht. Die diende om goedkope stroom te leveren aan de electrochemische industrie daar vlak bij, in Linnen-Herten. Men produceerde er o.a. natriumperboraat via electrolyse.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Wet van behoud van energie

WimvW schreef:"Bij een overschot aan electriciteit uit andere centrale of uit bijvoorbeeld windmolens, pompt de centrale water naar boven. Bij gebrek aan beschikbare elektriciteit stort het water door de generatoren naar beneden, waarmee nieuwe elektriciteit wordt gemaakt. Feitelijk is de centrale een grote batterij, waarmee de pieken en dalen in het elektriciteitsgebruik worden opgevangen."

Wat heb je dan aan een waterkrachtcentrale? Als het dan als een 'batterij' werkt, waarom bouwen ze dan niet een grote 'batterij'? Zoals ik het nu begrijp pompen ze water omhoog met een energie, en laten ze het naar beneden stromen en krijg je weer dezelfde energie terug? (wet van behoud van energie?!)
In zo´n centrale stort continu water naar beneden. De centrale levert continu energie.

Als deze energie niet afgenomen wordt, omdat er geen vraag is op een moment, dan wordt de energie (of een deel daarvan, afhankelijk van de energievraag) gebruikt om water weer terug omhoog te pompen. Het hoge waterniveau is de ´batterij´. Men kan de energie van het omlaagstorten dan opnieuw gebruiken.

In dit proces zit altijd wel verlies. De energie die men haalt uit het omlaagstorten van een bepaald volume water is altijd lager dan de energie, nodig om datzelfde volume weer terug omhoog te pompen. Maar het is een goed alternatief voor het verspillen van energie dat gebeurt als men het water niet terug omhoog pompt. als men deze energie niet ergens kan afzetten, is deze verspild.

Het is niet zo dat men water omhoog pompt en deze energie later weer afneemt door het water omlaag te laten storten.

Men laat water omlaag storten en levert de energie aan afnemers of spaart deze (als de vraag er niet is) door het water weer terug omhoog te pompen.

Het is net een andere benadering :)

Berichten: 90

Re: Wet van behoud van energie

Wanneer de vraag naar elektriciteit laag is, zal men de overschot aan elektriciteit aanwenden om water naar een grote opslagtank op te pompen. Deze watertank zou je kunnen vergelijken met een watertoren die gebruikt wordt voor de verdeling van leidingwater. Het oppompen van het water zorgt voor een creatie van potentiele energie . Kinetische energie (de wind) wordt omgezet in potentiele energie (water op hoogte).

Wanneer men elektriciteit nodig heeft, laat met dit water uit de tank naar beneden storten en via turbines en generatoren krijgt men opnieuw elektriciteit. De potentiele energie wordt nu in kinetische energie omgezet. Dit keer elektriciteit i.p.v. windenergie.

Berichten: 254

Re: Wet van behoud van energie

Ok bedankt iedereen :)

Mvg, Wim.

Reageer