Springen naar inhoud

ballon

• Log in om te kunnen reageren

devotionD1

devotionD1

• >25 berichten
  • 51 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 06 oktober 2007 - 11:06

Een helium-gevulde ballon verliest sneller zijn druk dan een lucht-gevulde, waarom is dit zo?

# Moderatoropmerking
Marjanne: Ik heb je topic verplaatst naar een geschikter forum.

Veranderd door Marjanne, 06 oktober 2007 - 16:03

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Marjanne

Marjanne

• >1k berichten
  • 4771 berichten
  • VIP

Geplaatst op 06 oktober 2007 - 11:55

Ten eerste is het heliumatoom veel kleiner dan luchtmoleculen zijn. Het gaat veel makkelijker door de wand heen.
Ten tweede is de drijvende kracht voor diffusie vanuit de ballon veel hoger dan bij lucht: buiten de ballon is relatief vrijwel geen helium aanwezig. Wel veel lucht. de drijvende kracht voor lucht om uit de ballon te diffunderen is veel kleiner.

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 06 oktober 2007 - 12:16

Waarom staat dit bij gaschromatografie?

hzeil

hzeil

• >1k berichten
  • 1379 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 oktober 2007 - 12:19

Je kunt een heliumgevulde ballon niet met een luchtgevulde ballon vergelijken want lucht geeft geen stijgkracht en wordt dus niet gebruikt. En een hetelucht ballon is er niet mee te vergelijken.
Je kunt dus alleen helium en waterstof met elkaar vergelijken. Ik denk dat een afgesloten waterstofballon meer gas via zijn porien verliest dan een heliumballon. Ik zal eens kijken in het CRC-Handbook naar de diffusiecoefficienten van Helium, waterstof, stikstof en zuurstof.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

rappen-eddy

rappen-eddy

• >250 berichten
  • 774 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 06 oktober 2007 - 12:36

de partieldruk van helium neemt dus af in de ballon?!

Marjanne

Marjanne

• >1k berichten
  • 4771 berichten
  • VIP

Geplaatst op 06 oktober 2007 - 16:11

De partiŽle druk is gelijk aan de totale druk: de ballon bevat alleen helium. Zolang je de ballon op de begane grond houdt, zal de druk langzaam afnemen doordat helium door de wand naar buiten diffundeert.

rappen-eddy

rappen-eddy

• >250 berichten
  • 774 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 06 oktober 2007 - 16:25

Het mengsel in de ballon bestaan uit Helium, maar uit wat dan nog eigenlijk? gewoon lucht of?

Marjanne

Marjanne

• >1k berichten
  • 4771 berichten
  • VIP

Geplaatst op 06 oktober 2007 - 16:29

Het gaat om een helium-gevulde ballon. Die bevat alleen helium... Verder dus niets...

Echtepino

Echtepino

• >250 berichten
  • 794 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 oktober 2007 - 19:38

Je kunt een heliumgevulde ballon niet met een luchtgevulde ballon vergelijken want lucht geeft geen stijgkracht en wordt dus niet gebruikt. En een hetelucht ballon is er niet mee te vergelijken.
Je kunt dus alleen helium en waterstof met elkaar vergelijken. Ik denk dat een afgesloten waterstofballon meer gas via zijn porien verliest dan een heliumballon. Ik zal eens kijken in het CRC-Handbook naar de diffusiecoefficienten van Helium, waterstof, stikstof en zuurstof.

Huh? Waarom kan je dat niet vergelijken?
Dat vraagt de TS toch.
Mijn zoontje van drie krijgt regelmatig ballonnen, luchtgevulde en soms met helium.
Als ie helium krijgt in een latex-ballon is ie de dag erna altijd verdrietig dat zijn ballon zielig verschrompeld in een hoekje ligt. Dus hij vraagt zich ook af waarom sommige balonnen dagenlang op spanning blijven en andere na enkele uren al hun druk verliezen....

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures