Paracetamol en cafeine scheiden op HPLC

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 53

Paracetamol en cafeine scheiden op HPLC

Hallo allemaal,

Ik heb laatst een proef gedaan op de HPLC. Ik probeerde paracetamol en cafeine te scheiden van elkaar. Daartoe heb ik 2 monsteroplossing geinjecteerd.

1e monsteroplossing is paracetamol en cafeine opgelost in 100% methanol

2e monsteroplossing is paracetamol en cafeine opgelost in 100% water.

De eluenssamenstelling is 70% MeOH/30% milli-Q water.

De 2e monsteroplossing komt er na ongeveer 1,5 minuut eruit(snelle retentietijd). Ik zie 2 symmetrische pieken die bijna helemaal basislijn gescheiden.

Maar de 1e monsteroplossing vertoont een rare asymmetrische piek. Komt ook na ongeveer 15 minuut uit maar heeft een rare 1e piek. er zit een hobbel in dat piek.

Ik snap niet waarom. Ik denk dat het aan de 100% methanol ligt waar ik mijn paracetamol en cafeine heb opgelost. Kan iemand mij helpen met een betere verklaring?

alvast bedankt Kees!!
Wie zoekt, die vindt... waar een wil is, is een weg en op een dag.... we find the final frontier!

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Paracetamol en cafeine scheiden op HPLC

Het beste is om je monster in je eluens op te lossen. Misschien heb je nu de pech dat de pieken elkaar overlappen (ik lees nergens dat je 2 pieken krijgt)

Gebruikersavatar
Berichten: 53

Re: Paracetamol en cafeine scheiden op HPLC

ja sorry, dat had ik niet vermeld. Maar ik krijg inderdaad 2 pieken. De eerste is paracetamol waar ik een rare hobbel zie en de 2e piek is cafeine.

Maar bij de 2 monsteroplossing overlappen de 2 pieken zich wel. Daar heb je wel gelijk in. Maar waarom? Weet je dat toevallig?
Wie zoekt, die vindt... waar een wil is, is een weg en op een dag.... we find the final frontier!

Berichten: 2.399

Re: Paracetamol en cafeine scheiden op HPLC

Dit is een heel bekend fenomeen. De oplossing met 100% MeOH is sterker dan je mobiele fase, wat je dus krijgt is een korte gradient op je kolom. De methanol in je oplossing zal wat analiet mee nemen verder de kolom in, en je krijgt dus een hele brede band.

Les: het sample mag nooit meer modifier bevatten dan je mobiele fase!

Gebruikersavatar
Berichten: 53

Re: Paracetamol en cafeine scheiden op HPLC

Hey toppie!!! Nu begrijp ik het eindelijk.

Ik moest lering uit een experiment trekken en nu snap ik het !!!! :D
Wie zoekt, die vindt... waar een wil is, is een weg en op een dag.... we find the final frontier!

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Paracetamol en cafeine scheiden op HPLC

Daarom dus ook mijn tip dat je zoveel mogelijk het eluens moet gebruiken om je monster in op te lossen. Dan lijkt het eigenlijk of je puur monster injecteert :)

Gebruikersavatar
Berichten: 53

Re: Paracetamol en cafeine scheiden op HPLC

dus in principe zou ik mijn monster kunnen oplossen in hetzelfde eluenssamenstelling? Dan zou je mooie basislijn gescheiden pieken krijgen...
Wie zoekt, die vindt... waar een wil is, is een weg en op een dag.... we find the final frontier!

Gebruikersavatar
Berichten: 53

Re: Paracetamol en cafeine scheiden op HPLC

oh wacht, dat is hetzelfde wat jij zegt! haha...
Wie zoekt, die vindt... waar een wil is, is een weg en op een dag.... we find the final frontier!

Berichten: 2.399

Re: Paracetamol en cafeine scheiden op HPLC

Ik zelf hou van een zwakker eluens, dan gebruik je die gradient in een omgekeerde volgorde. De compound focussed op je LC kolom en daardoor is de variantie van injector en tubing naar de injector bijna 0 ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 53

Re: Paracetamol en cafeine scheiden op HPLC

die is wel heel slim :D
Wie zoekt, die vindt... waar een wil is, is een weg en op een dag.... we find the final frontier!

Reageer