hulp bij practicum

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 1

hulp bij practicum

Wij moeten op ons practicum de molaire massa van zuurstof bepalen door kaliumchloraal te verhitten met mangaandioxide.

Na een aantal berekingen kom je dan op de molaire massa van zuurstof.

Nu is er nog een bijvraagje waarvan ik niet 100% zeker ben.

In plaats van KClo3 te gebruiken, vulde een student zijn proefbuis met looddioxide, dat bij verhitten ontbindt in lood en zuurstofgas. Zal de waarde die hij bekomt voor Mg van O2 groter, kleiner of gelijk zijn ( binnen de experimentele meetfout) aan 32g / mol? waarom

Op het eerste zicht zou ik gelijk antwoorden omdat er alleen maar zuurstof vrijkomt. Maar zou er mischien een of andere verontreiniging in kunnen zitten.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: hulp bij practicum

Binnen de experimentele fout 32g. Het probleem is het bepalen van de experimentele fout.... Als er een verontreiniging inzit is dat een experimentele fout; helaas een systematische.

Berichten: 1.379

Re: hulp bij practicum

Het molgewicht van zuurstof is natuurlijk 32, ongeacht welk experiment je doet. Maar het verhitten van PbO2 geeft m.i. PbO en pas bij heel hoge temperatuur eventueel een verder gaande ontleding. Als je niet de juiste reaktievergelijking gebruikt krijg je een foutief antwoord voor je molgewicht.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Berichten: 11

Re: hulp bij practicum

Ik heb hetzelfde practicum en ik heb er ook eens over nagedacht, als ik fout ben mag iemand gerust verbeteren..

De stof (PbO2) ontleedt bij verhitting tot 290°C met vorming van zuurstof en giftige dampen (http://www.cdc.gov/niosh/ipcsndut/ndut1001.html)

ik denk dus dat het aantal deeltjes (n) gelijk blijft als dat men KClO3 gebruikt. het enige wat dus kan veranderen is de massa die van de verhitte stof weg is. Ik denk dat er hier meer stof dan enkel O2 weggegaan is en men dus een grotere massa meet.

volgens de formule M=m/n denk ik dus dat de student een grotere waarde uitkomt. ik denk dat hij de M uitkomt van PbO2.

Iemand een ander idee?

Berichten: 1

Re: hulp bij practicum

Iemand die het antwoord echt zeker weet ??

Berichten: 1

Re: hulp bij practicum

Is het uw eerste jaar aan universiteit Gent?

Wij hebben namelijk hetzelfde practicum nu dinsdag in de sterre.

Ik kan het u dan laten weten, maar volgens mij blijft het gelijk. M=m/n.

Je moet dit maar voor enkele waarden proberen, de molaire massa blijft steeds gelijk.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: hulp bij practicum

Ligt natuurlijk aan de meetmethode, maar als het molgewicht van looddioxide afwijkt van die van kaliumchloraat, klopt de inweeg niet meer, en het eruitrollend massaverschil ook niet.

Berichten: 11

Re: hulp bij practicum

Aangezien deze vraag een jaar geleden gesteld is geweest en de mensen van dat practicum nu het juiste antwoord perfect uit het hoofd kennen, vraag ik nederig het juiste antwoord te posten op dit forum en mij te verlossen uit mijn lijden!

Help de eerstejaars student alstublieft!

Reageer