[scheikunde] voorbereiding titratie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 17

[scheikunde] voorbereiding titratie

hoi,

Als inleiding voor onze practica moeten we een titratie van NaOH met oxaalzuur doen. Op zich begrijp ik het geheel wel want dit hebben we bij een ander vak al eens gedaan maar er zijn ook enkele bijvragen en een krijg ik niet opgelost.

We krijgen de pka-waarden van oxaalzuur gegeven (1.25 en 4.28) en hieruit moet blijken dat oxaalzuur alleen als tweewaardig zuur rechtstreeks titreerbaar is met eindpunt detectie m.b.v. zuurgevoelige indicatoren.

Ik begrijp echt niet waar men naartoe wil...

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] voorbereiding titratie

Waar zitten de omslagpunten op de pH schaal bij het titreren van oxaalzuur met een sterke base?

Berichten: 17

Re: [scheikunde] voorbereiding titratie

euh...

op de momenten dat de 2-waterstoffen afgesplitst worden?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] voorbereiding titratie

Ja, en bij welke pHs zal dit gebeuren?

Berichten: 17

Re: [scheikunde] voorbereiding titratie

geen flauw idee

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] voorbereiding titratie

Dan heb je dus ook geen idee waar de pKas op slaan en geen idee wat je nu eigenlijk in dat andere vak nu gedaan hebt.

Berichten: 17

Re: [scheikunde] voorbereiding titratie

kweet da het iets te maken met de snelheid dat d er protonen worden afgestaan maar wat het juist is niet meer

<table border='0' align='left' cellpadding='3' cellspacing='0'><tr><td padding='0' celspacing='0' align='left'><font size='1'># Moderatoropmerking</font></td></tr><tr><td id='moderator'><font size='1'>rwwh: probeer op je taal te letten</font></td></tr></table>

<div class='postcolor'>

Vertaling: Ik weet dat het iets te maken heeft met de snelheid waarmee protonen worden afgestaan, maar wat het precies is weet ik niet meer.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] voorbereiding titratie

Heeft niets met de snelheid te maken, ik liet al de term pKa vallen. Zoek eens op wat die aangeeft.

Berichten: 17

Re: [scheikunde] voorbereiding titratie

owkej :)

gistere was het practicum waarvoor ik de vraag moest voorbereiden (dat deel hebben ze gelukkig niet ondervraagd )

als ge beide pka optelt en deelt door 2 dan krijg je de ph waarbij de omslag gebeurt

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] voorbereiding titratie

Dat is een rekentrucje, maar bevat niet wat de pKa nu aanduidt. Er bestaan tegenwoordig heel geheime dingen, genaamd zoekmachines. Google en wikipedia zijn er voorbeelden van. Niet verder vertellen hè Afbeelding

Reageer