Koper(II)chloride

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 22

Koper(II)chloride


Koper(II)chloride



Formule: CuCl2.2H2O

Omschrijving: Lichtgroene hygroscopische kristallen. De stof irriteert de ogen, de ademhalingswegen en de huid. Schadelijk bij opname door de mond.

bron: experimenten.nl
Wikipedia

Wikipedia laat een plaatje zien van een bruine stof.

Dus, is koper(II)chloride nu bruin of groen...?
Dik

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Koper(II)chloride

Precies wat er op Wikipedia staat.

'Puur' CuCl2 is bruin, maar het dihydraat is groen (ik vind t trouwens meer turkoois).
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 3.145

Re: Koper(II)chloride

Een plaatje van CuCl2.2H2O (niet echt groen vind ik):

Afbeelding

De stof, zoals je hierboven ziet is heel zuiver CuCl2.2H2O. Minder zuivere samples van deze stof kunnen inderdaad groen zijn, soms echt grasgroen.

De watervrije stof CuCl2 is bruin.

Berichten: 22

Re: Koper(II)chloride

'Puur' CuCl2 is bruin, maar het dihydraat is groen (ik vind t trouwens meer turkoois).
Als je dihydraat hebt, heb je toch een heel andere stof?

of zie je dat verkeerd?
Dik

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Koper(II)chloride

Er plakt gewoon water aan. Voor de grap kun je een bodempje in een bekerglas doen en dit verhitten. Zo kook je het water eruit en blijft het bruine, watervrije CuCl2 over. Google maar eens op de term kristalwater.

Berichten: 3.145

Re: Koper(II)chloride

frozenwind schreef: Als je dihydraat hebt, heb je toch een heel andere stof?

of zie je dat verkeerd?
Ja, je hebt dan een COMPLEET andere stof, met geheel andere eigenschappen (sorry FsWd, dat ik je zo tegen spreek ;) ).

Zo is CuCl2 een covalente verbinding, terwijl CuCl2.2H2O een ionogene verbinding is. Voor heel veel waterhoudende stoffen is het zo dat het een zout is, terwijl de watervrije variant een covalente en vluchtige verbinding is.

Meest opvallend is wel het verschil AlCl3 vs. AlCl3.6H2O.

De eerste is een extreem corrosieve stof, welke nevelt aan de lucht en eigenlijk bijzonder akelig is om mee te werken (weet ik uit ervaring :P ), vanwege de dikke verstikkende nevels. AlCl3 kun je eigenlijk alleen buiten of in de zuurkast met goed fatsoen gebruiken.

De tweede is een onschuldig en vrij saai zout, niet veel spannender dan keukenzout.

Bij CuCl2 en CuCl2.2H2O is het verschil niet zo extreem, maar ook hier is het verschil best groot.

Reageer