plantaardige indicatoren

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 7

plantaardige indicatoren

Hallo, ik heb de opdracht gekregen om uit plantaardige stoffen enkele zuur base indicatoren maken.

Na wat opzoekwerk ben ik bij rode kool en rode rozen beland.

De rode kool blijkt gewoon goed mengen te zijn en de rozen is een eenvoudige extractie met reflux.

Weet er nog iemand andere zuur-base indicatoren die vrij eenvoudig te bekomen zijn uit plantaardige stoffen?

Alvast bedankt


Berichten: 7

Re: plantaardige indicatoren

hier kan ik wel even met voort , alleen achterhalen welke het makkelijkste te verkrijgen zijn (methode"s) en of ze wel betrouwbaar zijn.

De proeven mogen echter niet te lang duren maar moeten wel een goed resultaat geven dus ik vraag me af welke stoffen de beste resultaten zullen geven.

Re: plantaardige indicatoren

Curry powder and tumeric are spices that contain a bright yellow pigment called curcumin (which is not an anthocyanin). It turns from yellow at pH 7.4 to red at pH 8.6

geelwortel of koenjit/koenir uit de toko

Even in dekeukenkast gedoken en een puntje koenir in een paar ml water gegooid en geroerd. Over een stukje keukenrol gefiltreerd kreeg ik een lichtgele oplossing die nadat ik soda had toegevoegd veranderde in een mooie oranje kleur.

aanvulling: de meeste zijn wateroplosbaar dus materiaal fijnmaken extraheren met water en filtreren eventueel indampen.

Berichten: 7

Re: plantaardige indicatoren

bedankt , deze zal al zeker van pas komen.

Berichten: 7

Re: plantaardige indicatoren

Ik heb op het internet gevonden dat je door rozen bladen te extraheren ook een indicator bekomt. Dit door een gefractioneerde extractie met ethanol of spiritus. Zou deze zelfde methode ook werken voor de extractie van viooltjes?

Want we zouden graag een mengindicator maken met dus eventueel ook de stof uit viooltjes. Alvast bedankt

Re: plantaardige indicatoren

Je kunt zonder problemen een gefractioneerde extraxtie van viooltjes uitvoeren met ethanol. Wat ik je niet kan vertellen of de goede kleurstoffen worden geextraheerd.

Je beschikt blijkbaar al over de uitrusting, ik zou zeggen gewoon proberen en kijken wat eruit komt want dat is het leuke aan chemie, het zelf uitzoeken.

Berichten: 7

Re: plantaardige indicatoren

ok , zullen we zeker eens proberen vrijdag ;)

Lekker spannend

thx voor hulp weer

Berichten: 7

Re: plantaardige indicatoren

Ik heb op het internet gevonden dat er in Thee ook stoffen zouden zitten die als ph indicator gebruikt zouden kunnen worden. Heeft er iemand een id welke stoffen dit zijn en hoe deze te isoleren uit de theezakjes??

Of bij welke thee deze stoffen aanwezig zijn en bij welke niet?

alvast bedankt

Reageer