[scheikunde] Evenwichtsconstante te vormen complex

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 16

[scheikunde] Evenwichtsconstante te vormen complex

Hallo allemaal,

Ik heb alsjeblieft wat hulp nodig bij een vraag in mijn werkboek.

Zal die even helemaal overtypen:

Het Fe3+ ion en salicylzuur reageren met elkaar waarbij een complex wordt gevormd. Deze reactie is een evenwichtsreactie: Fe3+ + SZ --> evenwichtsreactie FeSZ3+

Men heeft oplossingen van Fe3+ ionen en salicylzuur. Beide oplossingen hebben een concentratie van 5,00 x 10-4. Van Fe3+ oplossingen wordt 20 ml gemengd met 30 ml van de oplossing salicylzuur. De concentratie van het 1- op -1 complex dat wordt gevormd is 1,56 x 10-4M.

Bereken uit deze gegevens de evenwichtsconstante van de vorming van het complex.

Nou dacht eerst de evenwichtsvoorwaarde op te schrijven. [FeSZ 3+]/ [Fe3+] x [SZ]

Daarna de beginconcentraties van allemaal bepalen.



beginconcentraties

Fe 3+ 5,00x10^-4

SZ 5.00 x 10^-4

FeSZ 3+ 0

en dan de eindconcentraties en dan loop ik vast. Ik snap gewoon niet wat ik moet doen. Ik wil het wel zelf proberen op te lossen, dus zou ik alleen wat hints kunnen krijgen aub.

Hartstikke bedankt alvast

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Evenwichtsconstante te vormen complex

Je zult de concentraties eerst moeten omrekenen naar concentraties die gebruik maken van het totale volume, wat 50 ml is.

Dit is nogal simpel, voor Fe3+ wordt dit 5,00 x 10-4 mol/l x 20 ml = 0,0100 mmol. 0,0100 mmol Fe3+ / 50 ml = 2,00 * 10-4 mol/l

Doe dit ook voor SZ. Je zult zien dat je meer mmol SZ hebt, dat klopt ook want je voegt gewoon meer van die oplossing toe. Met die waarden kun je de evenwichtsocnstante invullen.

Berichten: 16

Re: [scheikunde] Evenwichtsconstante te vormen complex

FsWd schreef: Je zult de concentraties eerst moeten omrekenen naar concentraties die gebruik maken van het totale volume, wat 50 ml is.

Dit is nogal simpel, voor Fe3+ wordt dit 5,00 x 10-4 mol/l x 20 ml = 0,0100 mmol. 0,0100 mmol Fe3+ / 50 ml = 2,00 * 10-4 mol/l

Doe dit ook voor SZ. Je zult zien dat je meer mmol SZ hebt, dat klopt ook want je voegt gewoon meer van die oplossing toe. Met die waarden kun je de evenwichtsocnstante invullen.
Oke bedankt, ik ben er nu uitgekomen.

Eigenlijk heel makkelijk als je erover nadenkt, maar het was weer even weggezakt. Haha

In ieder geval bedankt :)

Reageer