Spuien

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 774

Spuien

Waarom mag je niet teveel spuien? Geef twee redenen.

1. Het water is opgewarmd in het proces, als je dit water loost, betekent dit energie verlies.

2. ???

Kan iemand me helpen, want ik vind het niet...

Bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Spuien

Milieubelasting? Ik ken de term niet!

Berichten: 84

Re: Spuien

rappen-eddy schreef:Waarom mag je niet teveel spuien? Geef twee redenen.

1. Het water is opgewarmd in het proces, als je dit water loost, betekent dit energie verlies.

2.  ??? 

Kan iemand me helpen, want ik vind het niet...

Bedankt
Je vraag is wat onduidelijk. Omdat je later spreekt over water ga ik er van uit dat je het spuien van koelwater bedoelt. In dit geval koelwater dat via grote koeltorens gekoeld wordt en weer vanuit het koeltoren bassin naar de te koelen installatie gepomp wordt.

Als dit het geval is, dan geldt het volgende:

Aan dit soort systemen worden stoffen toegevoegd om de water kwaliteit constant te houden. Deze stoffen zijn duur en wil je niet teveel spuien. Tevens zal teveel spuien je waterkwaliteit beinvloeden, en dat wil je niet.

Water dat gespuid is, dient weer aangevuld te worden. Het verse (suppletie) water is ook duur, dit wil je dus ook beperken.

Berichten: 774

Re: Spuien

Klopt, bedankt !

Berichten: 266

Re: Spuien

Kerncentrales of andere energiecentrales mogen niet teveel koelwater lozen omdat het opgewarmde water het ecosysteem in de rivieren zou aantasten.

Berichten: 278

Re: Spuien

Je wilt inderdaad niet al te veel van je dure chemicalien kwijtraken.

Geleidbaarheid, pH, fosfaat, vrij chloor zijn bij mij op het bedrijf belangrijke parameters.

En dan denk je water is niet duur, maar als er elk uur 20000m3 moet worden aangevuld.....

Berichten: 84

Re: Spuien

Kerncentrales of andere energiecentrales mogen niet teveel koelwater lozen omdat het opgewarmde water het ecosysteem in de rivieren zou aantasten.
Dat geldt inderdaad ook. Dat geldt trouwens in het algemeen voor het lozen van koelwater. (onafhankelijk welke industrie je zit)

Trouwens, het gaat niet zozeer om de hoeveelheid, het gaat om de temperatuur van het te lozen water.

Maar normaal gesproken is je systeem daar op uitgelegd. Een te hoge temperatuur is over het algemeen alleen een probleem tijdens (erg) warme zomers.

Gebruikersavatar
Berichten: 794

Re: Spuien

Het gaat om de hoeveelheid én de temperatuur.

Liever 100 ml van 100oC dan 100 m3 van 30oC.

Berichten: 774

Re: Spuien

Volledig akkoord met jullie, bedankt voor de uitleg

Reageer