Vinyl (LP's) schoonmaken met alcohol

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 2

Vinyl (LP's) schoonmaken met alcohol

Hallo allemaal, ik ben hier terecht gekomen na wat zoeken op de termen alcohol. Voor mijn platenwasser ben ik op zoek naar een huis-thuis-en-keukenmiddeltje en heb allerlei recepten inmiddels gelezen. Globaal komt het erop neer om alcohol, gedistilleerd water en een oppervlakte-spannings-breker samen te voegen in een bepaalde verhouding. Die laatste 2 ingredienten heb ik te pakken. Nu de alcohol.

Veelal schrijven ze Isopropanol 99% voor. Nu heb ik 2 flesjes andere alcohol gekocht, bij gebrek aan het kunnen vinden van Isopropanol (waar koop ik dat?):

1. Alcohol ketonatus 96% bij Kruidvat (bevat alcohol, water, methylethylketon, linalylacetate) voor 2 euro en

2. Zuivere alcohol van de apotheek voor 8 euro.

Ik begrijp dat de eerste ondrinkbaar/vervuild is gemaakt waardoor er geen accijns geheven hoeven te worden.

Is het nu zo dat de eerste alcohol ook 'vetter' dan de 2e is (dat wil je niet), of dat het mogelijk het vinyl van de LP's kan aantasten door die vervuiling (dat al helemaal niet)? En de te gebruiken alcohol moet geen recidu achterlaten.

Alle suggesties en tips zijn welkom, alvast dank,

Ralph

Re: Vinyl (LP's) schoonmaken met alcohol

Ik zou dat eerste spul van het kruidvat uit de buurt van mijn platen houden MEK is sterk verwant aan aceton en ik betwijfel of vinyl er tegen bestand is.

Het maar een voorlopige waarschuwing misschien dat er iemand hier is die er meer specifieke informatie over kan geven

Aanvulling.

Een duits forum over het onderwerp:

http://www.analog-forum.de/wbboard/thread....9ebb7b9ae0c54d2

Berichten: 2.399

Re: Vinyl (LP's) schoonmaken met alcohol

Een andere naam is isopropylalcohol, misschien dat je deze wel kunt vinden.

Berichten: 2

Re: Vinyl (LP's) schoonmaken met alcohol

Een andere naam is isopropylalcohol, misschien dat je deze wel kunt vinden.
Ik had al enkele apothekers gebeld, en in een schoonmaakzaak gekeken, maar niemand heeft het. Ik heb wel een online drogisterij gevonden, maar daar kost een litertje 22,50.

Gebruikersavatar
Berichten: 794

Re: Vinyl (LP's) schoonmaken met alcohol

Ik zou er sowieso NOOOOOOIT aan beginnen aan die natte reiniging.

Vroeger wel eens gedaan. Doffe ellende.

Er blijven altijd stofdeeltjes achter die je nog dieper in de groeven spoelt en nooit meer weg krijgt.

Reinigingsmiddelen bevatten vroeger methanol.

Berichten: 2.399

Re: Vinyl (LP's) schoonmaken met alcohol

Heb je de D.A. Drogist al eens geprobeerd?

Berichten: 774

Re: Vinyl (LP's) schoonmaken met alcohol

je hebt speciale producten voor je vinyl LP's te kuisen in de platenzaak, of betere DJ winkel. Zo weet je dat het steeds goed is.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Vinyl (LP's) schoonmaken met alcohol

Ik was vroeger ook een fervent natte reiniger van LP's tijdens het spelen. Ik gebruikte altijd pure methanol of gedestilleerd water in zo'n reservoirtje met een loopkwastje die keurig met je naald meeliep, zodat de naald altijd in een nat spoor liep. Géén ethanol, want dan had je na één kant van de LP een hele kluit vinyl aan je naald hangen. Ik zou daarom zeker geen isopropanol of MEK proberen. Dat kost je je LP's.

Gebruikersavatar
Berichten: 794

Re: Vinyl (LP's) schoonmaken met alcohol

Jeugsentiment Marjanne!!

Wed dat het van Lenco was.

Wat een rotzooi... je was gedoemd om die LP's vanaf dat moment altijd nat af te spelen.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Vinyl (LP's) schoonmaken met alcohol

Ja het was Lenco ;)

Als je de naald op de LP zette, die inmiddels al een nat spoor had, dan hoorde je meteen de statisch electrische ontlading via geknetter door je boxen. Verder vond ik het altijd wel goed werken.

Berichten: 774

Re: Vinyl (LP's) schoonmaken met alcohol

ALs je geen risico wil nemen, zou ik toch gewoon naar de winkel gaan :p :P

Reageer