Springen naar inhoud

Chemisch-biologische proeven met Bloed

• Log in om te kunnen reageren

Riel_CF

Riel_CF

• 0 - 25 berichten
  • 8 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 oktober 2007 - 09:18

Hallo Mensen,

ik heb een vraag. Voor een mooi 'forensisch' project, wil ik enkele proefjes doen met leerlingen. Daar ik geen scheikundige ben, begin ik uiteraard eerst met wat winnen van info, wat er nodig is bijvoorbeeld.

Wat wil ik doen:

- Aantonen van (nep) bloed op objecten (een stuk glas, een jas)
- Bloedproefjes (bloedgroep-bepalen)

De bloefproefjes bestaan wel, dit gaat geloof ik met serum? Ik weet alleen niet waar ik het nepbloed - en antiserum kan kopen. Het gaat zich om het aantonen, om zo verder te komen in ons onderzoek.

Het aantonen gaat met luminol, maar wat is een praktische manier? Het hoeft niet 'levensecht' te zijn, het gaat erom het principe te kennen. Het 'doen'.

Deze proefjes zijn deel van een groot geheel met o.a. infraroodspectometrie, elektronenmicroscopen, DNA-elektroferese, allelei spannende dingen.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Beryllium

Beryllium

• >5k berichten
  • 6314 berichten
  • Minicursusauteur

Geplaatst op 11 oktober 2007 - 10:03

Aantonen van bloed m.b.v. luminol wordt vaak op open dagen gedaan. Wat vaak wordt gedaan is een paar druppels op een lap stof o.i.d. te laten vallen.
Daarna een oplossing luminol er met een plantenspuit op spuiten en het licht uit doen.
Je zou hiervoor bloed van een vrijwilliger kunnen gebruiken (via vingerprikje) als je een beetje sadistisch ingesteld bent :twisted:... maar vaak wordt ook rattebloed gebruikt bij demo's.

Ik weet eerlijk gezegd niet of nepbloed wel werkt... nepbloed is vooral een gewone rode vloeistof, maar daar reageert luminol niet mee. Daar is juist het ijzer van het bloed voor nodig.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 11 oktober 2007 - 12:46

Dan zou je toch ook een rode oplossing kunnen maken waar 2-waardig ijzer inzit?

Beryllium

Beryllium

• >5k berichten
  • 6314 berichten
  • Minicursusauteur

Geplaatst op 11 oktober 2007 - 13:54

Ja, dat zou natuurlijk kunnen :) maar dat zal bij gewoon nepbloed niet het geval zijn denk ik ;)
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Labstuff

Labstuff

• >250 berichten
  • 496 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 11 oktober 2007 - 17:21

Nepbloed staat op de website van Labstuff, evenals talrijke forensische experimenteer kits. Dat nepbloed schijnt goed te werken.
Bepaling van bloedgroep e.d kan ook met zgn 'Eldon cards' druppeltje bloed erop en klaar. Hier info over Eldoncards.

Riel_CF

Riel_CF

• 0 - 25 berichten
  • 8 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 oktober 2007 - 10:38

Dank je!

Ben via genoemde links al geholpen wat betreft de bloedproeven, van Wards is een kit beschikbaar met 'nepbloed', en navulverpakkingen. Helemaal goed dus, precies wat ik nodig heb.

Nu even terugkomend op Luminol:

Ik wil een jas, waar een scheur in zit, prepareren, zodat de leerlingen hier een luminoloplossing op kunnen sprayen, en zien dat er inderdaad 'bloed' aan zou zitten! Het effect mag overdreven worden, ik begreep dat bloed niet zo heel heftig reageert. Maar het gaat om het idee, ťn om de storyline in het spel, dat ze deze handeling uitvoeren.

Is het mogelijk om de jas meerdere malen te prepareren/wassen, en wat voor (veilige) stof kan ik op de scheur aanbrengen? Liefst, zonder dat de jas verkleurt :) Of is dit helemaal niet mogelijk?

Vind het superspannend allemaal, en het is een leuk project, alleen jammer dat ik nťt niet van de chemiekant ben :(

phj

phj

• >250 berichten
  • 497 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 oktober 2007 - 12:34

Dan zou je toch ook een rode oplossing kunnen maken waar 2-waardig ijzer inzit?

Wat dacht je van een oplossing met 3-waardig ijzer?
Dit geeft een bruikbaar complex met thiocyanaat.
Dit is vergelijkbaar met het ijzercomplex in natuurlijk bloed (ook hier is sprake van Fe(III)).

Riel_CF

Riel_CF

• 0 - 25 berichten
  • 8 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 februari 2008 - 10:38

Labstuff levert hier ook kits voor. Ik ga er eens eentje van testen!

De CSI game waar het om gaat is trouwens te vinden op Youtube, zoek eens op technific ! Wat uitleg over het project vind je op www.rielity.nl onder Portfolio, medical investigators.

Bloedproef

Bloedproef

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 oktober 2009 - 12:19

Aantonen van bloed m.b.v. luminol wordt vaak op open dagen gedaan. Wat vaak wordt gedaan is een paar druppels op een lap stof o.i.d. te laten vallen.
Daarna een oplossing luminol er met een plantenspuit op spuiten en het licht uit doen.
Je zou hiervoor bloed van een vrijwilliger kunnen gebruiken (via vingerprikje) als je een beetje sadistisch ingesteld bent :twisted:... maar vaak wordt ook rattebloed gebruikt bij demo's.

Ik weet eerlijk gezegd niet of nepbloed wel werkt... nepbloed is vooral een gewone rode vloeistof, maar daar reageert luminol niet mee. Daar is juist het ijzer van het bloed voor nodig.

Goeiedag

Wij zouden graag een bloedproefje doen op onze school en willen daarbij graag 'luminol' gebruiken. Maar aangezien wij in BelgiŽ wonen, is dit nergens verkrijgbaar.. Weet u toevallig waar wij dit kunnen krijgen?

Groetjes
De Bloedproef

ceitwa

ceitwa

• >250 berichten
  • 365 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 24 oktober 2009 - 16:07

hier een complete proef wel in het engels

http://www.colorado....r_bloodstud.pdf

even iets geedit want het werd wel aanklikbaar[:$]

Veranderd door ellen4ever, 24 oktober 2009 - 16:07

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures