NMR software voor windows

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 137

NMR software voor windows

Binnenkort start bij ons op de universiteit weer het tweedejaars practicum organische chemie voor farmaceuten. Omdat het veel studenten zijn is het altijd extreem druk bij het NMR apparaat. Daarom heb ik vorig jaar al geregeld bij de universiteit dat de spectra via ftp te downloaden zijn en dan met MesttreC te bekijken zijn.

Mijn plan is nu om de mensen op het apparaat alléén te laten meten en dus niet meer de spectra te laten uitwerken (integreren ed) maar dat zelf te laten doen op een windows computer. Om dat ook echt mogelijk te maken moet er op de universiteitscomputers software beschikbaar zijn om die spectra te openen en die is er nu niet. MestreC is natuurlijk mooi maar helaas niet gratis en de universiteit heeft er geen budget beschikbaar voor. Ik heb natuurlijk zelf wel een illegale versie (sstttt) maar het is uitgesloten om die op 80 universiteitscomputers te zetten.

Mijn vraag is nu: Weet iemand een simpel / gratis pakket waarmee VNMR spectra te openen en te bewerken zijn? Eisen: alleen 1D spectra en het integreren / faseren / inzoomen van peaken is voldoende. Gewoon een simpel pakket zonder fratsen voor studenten die voor het eerst met NMR in aanraking komen. 8-)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: NMR software voor windows

Ik denk dat spinworks het programmaatje is wat je zoekt. Het werkt zowel met FID's die op een Varian (VNMR) als op een Bruker zijn opgenomen en het is freeware. Na een kwartiertje klooien heb je het programma wel onder de knie.

Berichten: 137

Re: NMR software voor windows

Ik denk dat spinworks het programmaatje is wat je zoekt. Het werkt zowel met FID's die op een Varian (VNMR) als op een Bruker zijn opgenomen en het is freeware. Na een kwartiertje klooien heb je het programma wel onder de knie.
cool :D

Kheb m even geinstalleerd en vluchtig bekeken en het ziet er op t eerste gezicht best goed uit. Ik zal t eens even wat beter bekijken en dan met de prof overleggen die practicumleider is. Thanx!

Berichten: 18

Re: NMR software voor windows

wij gebruiken hem al jaren.... prima.

Ik heb nog wel de laatste vrije Mestrec V2.3b versie liggen...

Zelf geen ervaring hiermee (we gebruiken immers spinworks)

Gebruikersavatar
Berichten: 292

Re: NMR software voor windows

Je kan dan toch prima de 300, 400 of 500 MHz gebruiken, die zijn niet voor onderwijs.
4e-jaars Life, Science & Technology: Chemie

Berichten: 31

Re: NMR software voor windows

Weet niet of jullie een licentie hebben voor ChemOffice, maar daar zit tegenwoordig MestRec bij. Op de RU (Nijmegen) is daar wel een licentie voor. Inmiddels heet het ChemBioOffice, dit bevat o.a. ChemDraw en MestRec.

Reageer