sodium-4 nitrochlorobenzene-2 sulfonate

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 251

sodium-4 nitrochlorobenzene-2 sulfonate

collegae,

bij het opruimen van mijn labo heb ik een pot van dit spul gevonden (mja, ik vind wel regelmatig iets :oops: )

Ik ben al even aan het googlen geweest, maar kan zo direct niets vinden...

Weet iemand iets meer over dit product ? Het is technische kwaliteit. Ik ben al tevreden met het nummer van de Merck-index 8-[

Bedankt voor de moeite & nog een prettig weekend (en voor diegenen die de moeite willen doen om zich even naar Lier te verplaatsen, heb nog wat labospul dat voor een prikkie weg mag)

Berichten: 137

Re: sodium-4 nitrochlorobenzene-2 sulfonate

Wat welke fabrikant is het? Staat er geen productcode op die je dan weer op de website van de fabrikant kan invoeren?

Berichten: 251

Re: sodium-4 nitrochlorobenzene-2 sulfonate

neen :cry: geen code

ik heb de fles ooit meegenomen toen ik een oud labo heb leeggemaakt. POT IS ENKEL VOORZIEN VAN EEN HANDGESCHREVEN LABEL de stof is blijkbaar hygroscopisch, tussen schroefdeksel en fles is een velletje plastiek aangebracht, stof zelf ziet lichtbruin en is blijkbaar kristallijn, mijn eerste idee was resorcinol, maar de geur is anders

Heb nogmaals in de merck gekeken, maar ofwel staat het er niet in, ofwel kijk ik er naast

Berichten: 137

Re: sodium-4 nitrochlorobenzene-2 sulfonate

Je weet zeker dat er duidelijk staat wat t is? Wat ik zou doen: als je het toch niet meer gebruikt lekker wegmieteren en als je het misschien nog wilt gebruiken even NMRen om te zien of het zuiver is :-)

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: sodium-4 nitrochlorobenzene-2 sulfonate

Het enige wat ik kan vinden voor deze verbinding is dat het een tussenproduct is bij de fabricage van verven (in het bijzonder haarverven).

Overigens vind je meer hits als je zoekt op 6-chloro-3-nitrobenzenesulfonic acid sodium salt. Dit is dezelfde verbinding.

Berichten: 251

Re: sodium-4 nitrochlorobenzene-2 sulfonate

bedankt voor de hulp marjanne ! Mag ik wel ff weten hoe je de link heb kunnen leggen tussen de twee naamgevingen ? :oops:

Berichten: 72

Re: sodium-4 nitrochlorobenzene-2 sulfonate

Overigens vind je meer hits als je zoekt op 6-chloro-3-nitrobenzenesulfonic acid sodium salt. Dit is dezelfde verbinding.
Is het dan niet natrium-2-chloor-5-nitrobenzeensulfonaat (andersom nummeren)?

Berichten: 72

Re: sodium-4 nitrochlorobenzene-2 sulfonate

Nog even wat zoeken leverde wel wat op voor 4-Chloro-3-nitrobenzenesulfonic acid sodium salt, misschien is dit de stof die je zoekt?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: sodium-4 nitrochlorobenzene-2 sulfonate

Marjanne schreef:Overigens vind je meer hits als je zoekt op 6-chloro-3-nitrobenzenesulfonic acid sodium salt. Dit is dezelfde verbinding.
Is het dan niet natrium-2-chloor-5-nitrobenzeensulfonaat (andersom nummeren)?
Dat is inderdaad ook dezelfde verbinding. Misschien is die naam wel beter, maar dat doet niets af aan mijn mededeling dat
Overigens vind je meer hits als je zoekt op 6-chloro-3-nitrobenzenesulfonic acid sodium salt.
Nog even wat zoeken leverde wel wat op voor 4-Chloro-3-nitrobenzenesulfonic acid sodium salt, misschien is dit de stof die je zoekt?
Dit is niet dezelfde stof, wel een isomeer.
bedankt voor de hulp marjanne ! Mag ik wel ff weten hoe je de link heb kunnen leggen tussen de twee naamgevingen ?
Welke link bedoel je? Dat de ene naam dezelfde stof is als de andere naam, is een kwestie van tekenen.

Als je bedoelt hoe ik op sites kwam met mijn naamsuggestie: ik heb gegoogled op 'nitrobenzene sulfonic acid' en toen kwam ik hem tegen. Googelen met deze woorden en 'chloro' erin levert geen hits op.

Berichten: 72

Re: sodium-4 nitrochlorobenzene-2 sulfonate

Justus schreef:
Marjanne schreef:Overigens vind je meer hits als je zoekt op 6-chloro-3-nitrobenzenesulfonic acid sodium salt. Dit is dezelfde verbinding.
Is het dan niet natrium-2-chloor-5-nitrobenzeensulfonaat (andersom nummeren)?
Dat is inderdaad ook dezelfde verbinding. Misschien is die naam wel beter, maar dat doet niets af aan mijn mededeling dat
Overigens vind je meer hits als je zoekt op 6-chloro-3-nitrobenzenesulfonic acid sodium salt.
Maar 2-chloor-5-nitrobenzeensulfonzuur leverde wel dit op: Klik . Het cas-nummer voor 2-chloor-5-nitrobenzeensulfonzuur (nog niet het Na-zout dus) is in ieder geval [96-73-1]

Reageer