mengindicatoren

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 3

mengindicatoren

Ik heb voor school de opdracht gekregen om een mengindicator te bereiden. Nu zou ik moeten weten hoe ik deze juist bereid en waarom je een mengindicator zou gebruiken. Kan iemand mij daarbij helpen?

alvast bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: mengindicatoren

Nou er is niet DE mengindicator, er zijn er natuurlijk 100-en. Geef eens een volledige omschrijving van je opdracht. Mijn glazen bol ligt nl bij de vaat.

Berichten: 3

Re: mengindicatoren

Beste,

het maken van een mengindicator iss een deel van een opdracht waarbij we indicatoren uit plantaardige stoffen moeten halen en met een deel van die indicatoren moeten we dan een mengindicator bereiden. Mijn probleem is eigelijk dat ik niet goed weet hoe ik met die indicatoren een mengindicator moet bereiden en waar ik dan op moet letten.

alvast bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: mengindicatoren

Nou zover ik weet, zul je je pure indicator eerst flink moeten verdunnen zodat je het equivalent krijgt van een pH-indicator druppelflesje. Je hebt echt maar een paar ppm indicator nodig in je monster om toch een duidelijke kleur te krijgen.

Re: mengindicatoren

Een voorbeeld van het gebruik van een mengindicator

pH: - Voor de bepaling van de pH-waarde in de urine. pH-bepalingen dienen voor de beoordeling van het zuurgehalte of alkaliteit van de urine, die in verband met stofwisselingsstoringen kunnen optreden en voor de controle van diëten. Aanhoudend hoge pH-waarden wijzen op een infectie van het urogenitaalbereik. Het testpapier bevat een mengindicator, die in het pH-bereik van 5 tot 9 duidelijk te onderscheiden reactiekleuren (van oranje over geel naar turquoise) toont. Bij gezonde ligt de pH-waarde van de verse urine meestal zussem pH 5 en 6. Bacteriële contaminatie kan tot verkeerde resultaten leiden. Af en toe optretende rode randen in de nabijheid van het nitrietveld zijn niet te beoordelen. De kleurvergelijkingsvelden stemmen met een pH-waarde van: 5, 6, 7, 8, 9 overeen.

bron :http://www.analyticon.de/english/downlo ... ert_nl.pdf

Je moet verschillende indicatoren zodanig mengen dat ze op de door jou gewenste pH waarden een specifieke kleur krijgen.

Van je indicatoren de kleur met bijbehorende pH vaststellen en kijken welke combinatie het gewenste resultaat oplevert

Reageer