Springen naar inhoud

DNA-onderzoek na besmetting met urine

• Log in om te kunnen reageren

andre_CF

andre_CF

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 oktober 2007 - 17:51

Aan hen die mij kunnen helpen.

Is er ooit onderzoek gedaan naar de invloed van urine en andere lichaamsstoffen op de gevonden contactsporen, bloed-, sperma-, huid- of speekselcellen.

M.a.w., is een voorspelling te doen op de inwerking van bijvoorbeeld urine op gevonden bloedsporen in de forensische wetenschap.

Ben met een onderzoekje bezig om vast te stellen waarom soms wel en soms niet een DNA-profiel kan worden gemaakt uit bloed dat aan tijd (4 jaar) en urine is blootgesteld.

Vriendelijke groet, André.

# Moderatoropmerking
Marjanne: Ik heb je vraag verplaatst naar een geschikter forum, Marjanne.

Veranderd door Marjanne, 14 oktober 2007 - 10:34

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

*_gast_Gerard_*

• Gast

Geplaatst op 13 oktober 2007 - 20:51

Ik betwijfel of er ooit een dergelijk onderzoek is gedaan, misschien dat zoiets in een laboratoriumzetting te doen is maar het zal geen betekenis hebben in de praktijk. Het gaat erom dat het DNA voldoende geconserveerd is om te kunnen analyseren en in de dagelijkse praktijk zullen er zoveel factoren zijn die dit beinvloeden dat er geen zinnige voorspelling is te doen.
Verse urine op zich zal niet direct invloed hebben op het DNA maar als bacterien in gaan groeien of de concentraties van stoffen door verdamping oplopen zal het wel een factor worden.

andre_CF

andre_CF

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 oktober 2007 - 21:07

@Gerard,

Dank je wel voor je antwoord. Leek mij ook al niet het meest voor de hand liggende onderzoek... :oops:

Stel dat een stuk textiel, waarop zich bloedvlekken bevinden èn vrij grote verse urine-vlekken (wellicht zelfs zweet en maagvocht), wordt opgeborgen in een open envelop en maanden wordt bewaard bij kamertemperatuur. Beantwoordt dat dan aan de omstandigheden van verdamping en bacteriële ontwikkeling om van invloed te kunnen zijn?

Om vervolgens nog eens zo'n 3 1/2 jaar te worden bewaard in vergelijkbare omstandigheden?

In ieder geval vast bedankt, André.

*_gast_Gerard_*

• Gast

Geplaatst op 13 oktober 2007 - 21:14

"vrij grote verse urine-vlekken (wellicht zelfs zweet en maagvocht), "
Deze kunnen vers DNA bevatten dus een een aanvullend probleem.
Bewaren bij kamertemperatuur met vocht is op z'n minst niet bevordelijk voor het conserveren van DNA, De conclusie zou zijn bij een negatieve test dat deze absoluut niets zegt over het wel of niet aanwezig zijn van DNA in het oorspronkelijke monster. Bij een positieve test moet uitgesloten worden dat het gaat om DNA dat later het monster verontreinigt heeft als dat niet kan dan is dat ook waardeloos.

andre_CF

andre_CF

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 oktober 2007 - 01:34

Gerard,

Ik denk dat ik je begrijp maar (ben geen scheikundige, laat staan een forensische) kun je iets precieser zijn?

Moet, om de bemonstering te kunnen beoordelen, uitgesloten worden dat de mogelijke verontreinigingen geen invloed hebben gehad op het oorspronkelijke monster? M.a.w. wordt daarop verwacht dat (een) extra test(en) dienen te worden uitgevoerd?

Kan hier al veel mee.. maar toch, blijft een moeilijke materie.

André.

*_gast_Gerard_*

• Gast

Geplaatst op 14 oktober 2007 - 10:36

Andre, als je wilt dat ik precieser antwoord geeft zul je duidelijker moeten maken over welke situatie je praat en wat je nu precies te weten wilt komen.
Het hanteren van het stuk textiel met blote handen of zonder een mondkapje te dragen kan er al voor zorgen dat er lichaamscellen dus DNA op terecht komt die je bij de analyses terug zult vinden.
Als de andere dna sporen verdwenen zijn of niet aanwezig waren wordt jij als dader aangemerkt

andre_CF

andre_CF

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 oktober 2007 - 13:08

Gerard,

Bedankt voor je antwoord. Nee, ben niet de dader maar begin nu te twijfelen :oops:

In de onderhavige casus werd in zo'n 10% van de aanwezige bloedvlekken geen DNA aangetroffen (althans was het niet mogelijk een profiel te maken). Ik was dus op zoek naar een mogelijke verklaring daarvoor. De besmettingsomstandigheden leken mij daar het meest voor in aanmerking te komen.

De factor tijd leek mij een tweede optie omdat de onderzoeken na 4 en na 7 jaar zijn uitgevoerd. Op mijn leeftijd moet dat minstens gevolgen hebben gehad... ;)

André.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures