Onderzoek yoghurt

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 2

Onderzoek yoghurt

Ik moet voor een examen bij de centrale examencommissie (Vlaanderen) de volgende proef uitvoeren.

"Controleren versheidsdatum yoghurt. Breng je voorbereiding mee en je yoghurt (vers en buiten datum). Vergelijk beide. Microscopen aanwezig en kleurstoffen. Vooraf producten opgeven die je nodig hebt."

Dit heb ik ondertussen gevonden.

Yoghurt is melk waar (minstens) twee soorten bacteriën aan worden toegevoegd. Die zetten de lactose om in glucose en melkzuur. Door het melkzuur gaan de eiwitten van de melk coaguleren en krijg je uiteindelijk yoghurt.

Voor de eenvoud heb ik het even over goed (verse) en slechte (voorbij verheidsdatum) yoghurt.

Ik veronderstel dat yoghurt slecht wordt wanneer alle lactose omgezet is. De bacteriën hebben dan geen voedsel meer en sterven. Slechte yoghurt zou dus de volgende kenmerken moeten hebben:

- zuurder dan goede

- geen lactose meer en meer glucose dan goede

- dode bacteriën

Weet iemand een manier om minstens één van die drie aan te tonen. Gewoon voor pH-meting kiezen, durf ik niet goed door de toeving dat er microscopen aanwezig zijn en dat ik moet laten weten welke producten ik nodig heb.

Berichten: 365

Re: Onderzoek yoghurt

kleurstofffen blijk je volgens jezelf ook nodig te hebben...en daarmee kun je dus..en eventueel tellen

Berichten: 2

Re: Onderzoek yoghurt

Ja, maar hoe zie ik het verschil tussen de dode en de levende bacteriën?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Onderzoek yoghurt

Ik denk dat bacteriën als ze dood zijn makkelijker een gramkleuring toelaten.

Re: Onderzoek yoghurt

Ik had eigenlijk geen idee hoe je dat zou kunnen controleren maar toen ik zocht met google vond ik de volgende link.

http://www.lerarenforum.be/forum/viewtopic...c366dabf674f09f

Blijk ik niet de enige te zijn die geen idee had :P

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Onderzoek yoghurt

Mensen die een lactose intolerantie hebben, kunnen yoghurt langer op cultuur laten staan zodat alles is gesplitst. Dat is niet hetzelfde als bederf.

Ik denk dat je bij slechte yoghurt andere bacteriën krijgt. Maar ik moet toegeven dat ik yoghurt gerust een week na het verlopen van de datum nog gebruik. Niets mis mee (en mijn grootvader was melkboer!).

Reageer