CRH van meststoffen (mengsels)

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 131

CRH van meststoffen (mengsels)

Min vraag gaat over het volgende :

http://nl.wikipedia.org/wiki/Kritische_relatieve_vochtigheid

Hoe komt het dat als men mengsels van zouten (= meststoffen ) maakt, de CRH verlaagt , iemand enig idee ?

Zoals bv. een mengsel van ammoniumnitraat en ureum na wat schudden gewoon vloeibaar wordt...

Berichten: 131

Re: CRH van meststoffen (mengsels)

Niemand enig idee ?? 8-[

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: CRH van meststoffen (mengsels)

Dat noemen ze hygroscopie: het neemt water uit de lucht op. En 22 minuten wachten is een eeuwigheid hè :x

Berichten: 131

Re: CRH van meststoffen (mengsels)

Dat was maandag gepost :x

Maar ik bedoel eerder dat een zout apart ,vocht opneemt uit de lucht vanaf wanneer de RH van de lucht groter is dan de CRH van het zout.

NU bij mensels van zouten verlaagt de CRH van het mengsel; zoals een mengsel van ammoniumnitraat en ureum dus een CRH krijgt van 18% terwijl ze elk apart boven de 50% zitten. Wat hierachter zit snap ik niet ...

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: CRH van meststoffen (mengsels)

Ik heb een tijdje voor je zitten zoeken. Maar het enige wat ik vind is dat het effect bekend is. Geen oorzaken, zelfs geen theorie voor een oorzaak.

Berichten: 131

Re: CRH van meststoffen (mengsels)

Dank voor het zoekwerk alvast !

Ik heb ook enige tijd zitten zoeken en heb ook geen oorzaak kunnen vinden.

Ik vermoed dat het iets met de dampspanning ofzo te maken zal hebben daar volgens mij intermoleculaire krachten verwaarloosd kunnen worden.

Berichten: 131

Re: CRH van meststoffen (mengsels)

Spijtig genoeg mag ik hier geen onderzoek naar verrichten en moet ik me aan het schema houden.

Moest ik de oorzaak te weten komen, dan zal ik het zeker hier vermelden. ;)

Reageer