werkingsschema elektrodes

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 5

werkingsschema elektrodes

Dag allemaal.

Mijn eerste stappen op dit forum. Een super leuke bron van info voor iedereen die interesse heeft in de wondere wereld van de scheikunde en voor mij ook meteen DE plaats om hulp te vragen. ;)

Ik zal dit schooljaar een leerlinge van het 6e jaar biotechniek (laatste jaar middelbaar onderwijs België) begeleiden bij haar eindwerk.

Ze zal beperkte wateranalyses uitvoeren en gebruikt hierbij oa. een pH- en een geleidbaarheidselektrode.

Bij onze eerste ontmoetingen merkte ik jammergenoeg dat ze geen flauw idee heeft hoe zo'n elektrode werkt. Het is meer iets van op dat toestel komt een getal, dat schrijf ik op en klaar.

Ik vind het echter erg belangrijk dat ze ook inzicht krijgt waar dat getal vandaan komt; hoe zo'n elektrode werkt. Ik kan het haar wel in theorie uitleggen, maar ik vrees dat ze daar niet echt veel wijzer van zal worden en ik ben ook niet zo'n tekentalent.

Daarom ben ik op zoek naar een eenvoudig werkingsschema van een pH-electrode (liefst de basis van de basis, ik vond die op wikipedia al wat ingewikkeld voorgesteld) en van een geleidbaarheidselectrode.

Heeft er verder iemand info over zuurstofelektrodes die werken op het principe van chemoluminicentie? Ik gebruik (beroepshalve) een LDO meter van HACH, maar kan het werkingsprincipe nergens vinden.

Berichten: 1.379

Re: werkingsschema elektrodes

Ik denk dat het niet mogelijk moeilijke zaken als pH, glaselectrode, referentie-electrode, ionen en electrolytisch geleidingsvermogen even heel eenvoudig uit te leggen aan iemand die onvoldoende vooropleiding heeft in de scheikunde. Ook een fraaie tekening zal daarbij niet helpen.

Hoewel scheikundige reakties af en toe wel eens spectaculair zijn is de achterliggende theorie toch tamelijk abstrakt. Het gaat dan om zaken die je wel kunt meten maar die je niet kunt zien.

Bij bovenstaande onderwerpen zit je op het grensgebied van scheikunde en natuurkunde. Chemie en electriciteitsleer komen daar bij elkaar. Heeft Uw pupil drie jaar scheikunde- en natuurkunde onderwijs achter de rug? Dit lijkt mij wel het minimum voor een opleiding in biotechniek. Via een toets zou U kunnen (laten) vaststellen welke kennis er wel en welke kennis er niet aanwezig is.

De zuurstofelectrodes die U noemt ken ik niet. Meestal bepaalt men zuurstof ( bijvoorbeeld in bloed) amperometrisch. Daarbij is de diffusieflux van zuurstof door een membraan recht evenredig met de zuurstofconcentratie in de te onderzoeken vloeistof. Dit is dus een stroommeting, terwijl de pH-meting berust op een potentiaalmeting.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Berichten: 5

Re: werkingsschema elektrodes

Ze heeft inderdaad een basis van zowel scheikunde, fysica, electriciteit gehad. Maar ik kreeg toch een erg vragende blik toen ik het had over mobiele ionen en dat bepaalde ionen meer bijdragen aan geleidbaarheid dan anderen.

Het zal dus neer komen op m'n best doen en het met hand en tand uitleggen.

Ik ben nu eenmaal zo'n vervelende begeleider die verwacht dat een leerlinge niet gewoon een getal opschrijft, maar ook min of meer weet waar dat getal vandaan komt.

Berichten: 1.379

Re: werkingsschema elektrodes

Ik wens U sterkte met Uw taak. U zult dus ook als leermeester moeten functioneren om de ontbrekende kennis zo goed mogelijk aan te vullen. De waterchemie is zeker de moeite waard want het is een vak dat nooit zal verdwijnen.

U zult echter ook geconfronteerd worden met de onderwijscultuur die Uw leerlinge achter de rug heeft. Moest ze zelf altijd antwoorden formuleren of kon ze volstaan met kruisjes in een hokje? Werd er op school op kennis getoetst of ging het alleen maar om het afwerken van opdrachten?

Uit Uw berichtje maak ik op dat het vooral ook gaat om het benoemen en gebruiken van eenheden. M.v.g. hzeil
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Berichten: 5

Re: werkingsschema elektrodes

die zuurstofmeter die ik gebruik is volgend toestel

http://www.hach-lange.nl/shop/action_q/hig...514624caee07fc7

super handig in gebruik omdat het een robuust toestel is, er is geen kalibratie nodig en je hebt geen ellende meer met membranen en electrolytoplossingen.

(misschien iets om te gebruiken in het onderwijs ;) )

Berichten: 2

Re: werkingsschema elektrodes

Het is wellicht wat aan de late kant, maar wellicht kan ik wat info sturen over verschillende meetprincipes voor zover ik dat heb liggen natuurlijk.

Ik werk zelf als trainer voor een firma die meetinstrumenten voor industrieletoepassing produceert.

Reinier

Reageer