Meetwaarden uitsorteren op basis van RSD

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 5

Meetwaarden uitsorteren op basis van RSD

Stel je hebt een hele serie gehaltes kalium gemeten op de ICP-OES. Het methode op het instrument is zo ingesteld dat hij de intensiteit van elk monster drie maal meet en het gemiddelde en de relatieve standaard afwijking (RSD) rapporteert.

Ik zou graag alle monsters in een groep willen plaatsen met een RSD kleiner dan 2% maar dit kun je volgens mij niet zomaar doen: omdat de RSD afhankelijk is van de meetwaarde krijgen RSD's van meetwaarden dicht bij nul een grote waarde (doordat de SD gedeeld wordt door een getal dicht bij nul) terwijl die metingen wel mooi bij elkaar liggen.

Welke formule moet ik toepassen om meetwaarden met RSD's kleiner dan 2% te kiezen inclusief die meetwaarden dicht bij nul ?

Re: Meetwaarden uitsorteren op basis van RSD

Waarom zou je alle monsters met een rsd van <2% apart willen nemen?

Zou je kunnen uitleggen wat je wilt bereiken want zo begrijp ik niet wat je bedoeling is.

Berichten: 47

Re: Meetwaarden uitsorteren op basis van RSD

Je moet één zaak goed begrijpen : je RSD zal niet stijgen omdat je meetwaarde dichter bij nul komt te liggen. Een klein voorbeeld maakt dit duidelijk. Stel je meet kalium in een monster 5 maal en krijgt volgende waarden in ppm (mg/l) : 0.025; 0.023; 0.028; 0.032 en 0.022. Je RSD bedraagt 15,6%. Zet diezelfde waarden nu eens om in ppb (µg/l) dan krijg je 25, 23, 28, 32 en 22. Je RSD bedraagt nog steeds 15,6%.

De werkelijke oorzaak van de verhoogde RSD's ligt bij de standaarddeviatie in relatie met de bepaalbaarheidsgrens van je analysetechniek of -toestel.

Hoe dichter je bij deze bepaalbaarheidsgrens meet, hoe groter de spreiding op je resultaten zal worden.

Berichten: 5

Re: Meetwaarden uitsorteren op basis van RSD

Inderdaad! Maar je voorbeeld maakt het niet duidelijk. Ik dacht dat dat bij kleinere meetwaarden de RSD groter wordt door een kleiner gemiddelde in de noemer, maar dit klopt inderdaad niet, hier een rekenvoorbeeld:

25; 23; 28; 32 en 22 ppb geeft een gemiddelde van 26 ppb en een RSD van 15,6%

Als ik deze waarden verklein met een factor (bv 0,29) wordt het gemiddelde kleiner en toch blijft de RSD gelijk:

7,25; 6,67; 8,12; 9,28 en 6,38 geeft een gemiddelde van 7,54 en een RSD van 15,6%

Volgende keer reken ik het eerst eens goed door...

Reageer