[scheikunde] Stiochiometrische opdracht

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

[scheikunde] Stiochiometrische opdracht

Allo,

Wij hebben bij chemie een vraagstuk waar ik niet goed aan uit kan komen.

Het volgende:
Voor de bereiding van ijzersulfide voert men 840kg ijzerpoeder en de stoichiometrische hoeveelheid zwavel bij elkaar. Bij verhitting wordt vast FeS gevormd met een omzettingsgraad van 0,75.

A) Hoeveel kg FeS heeft zich gevormd?

B) Wat is de samenstelling van de massa in mol % in de reactor na de reactie?

C) Idem in W %?
De reactie is als ik goed heb:

Code: Selecteer alles

Fe + S -> FeS
Nu hebben wij geleerd om het in een tabel te zetten van: voor de reactie, tijdens de reactie en na de reactie wat er gebeurd met de massa [in kg / molmassa of massa%]

Vergelijking: Fe + S > FeS

Voor: 840kg + ? > ?

Tijdens: ? + ? > ?

Na: ? + ? > ?

De molmassas zijn: Fe = 56mol, S = 32mol, FeS = 88mol

Aan de overzettingsgraad kan je terugrekenen wat je omgezette begrenzende stof is.

Door:

Code: Selecteer alles

Begrenzende stof omgezet = Omzettingsgraad * begrenzende stof oorspr. aanwezig
Helaas loop ik hier dus vast met vraag A. Ik weet op dit moment niet wat de begrenzende stof is en wat stoichiometrische betekent.

Als iemand me hierin een goede rugsteun kan geven of een uitleg, dan ben ik denk ik verder op weg.

alvast bedankt

Berichten: 147

Re: [scheikunde] Stiochiometrische opdracht

Het komt erop neer dat het ijzer en het zwavel precies in een 1:1 verhouding reageren, dus het aantal mol dat het ijzer is, is gelijk aan het aantal mol zwavel dat reageert. Uiteraard zijn de massa's niet gelijk, deze moet je zelf maar uitrekenen.

De omzettingsgraad is een fractie die wil zeggen welk gedeelte van de beginstoffen wordt omgezet. Er wordt dus 75% van de beginstof ijzer en zwavel omgezet.

Succes ermee!

Berichten: 2

Re: [scheikunde] Stiochiometrische opdracht

A uitreken is gelukt. 990kg blijkt het te zijn.
Vergelijking: Fe + S > FeS

Voor: 840kg + 480kg > 0kg

Tijdens (reactie): 630kg + 360kg > 990kg

Na (over): 210kg + 120kg > 990kg
Echter kom ik niet uit wat ik moet rekenen voor:

Code: Selecteer alles

B) Wat is de samenstelling van de massa in mol % in de reactor na de reactie?

C) Idem in W %?

Wat bedoelen ze met deze termen?

Berichten: 147

Re: [scheikunde] Stiochiometrische opdracht

Het gaat er bij deze vragen om het percentage uit te rekenen van de drie stoffen die aanwezig zijn. Je moet dus op een rijtje zetten hoeveel mol (of massa) je van de drie stoffen hebt, dit optellen, en voor ieder uitzonderlijke stof de hoeveel mol (of massa) delen door de totale hoeveelheid in mol (of massa).

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Stiochiometrische opdracht

Je hebt dus een bepaald aantal mol ijzer, zwavel en ijzersulfide over in de reactor. Men wil van je weten hoeveel % ijzer er in zit tegenover het totaal aantal mol.

(damn die tip was lastig te formuleren)

Reageer