synthese van antimoontrichloride

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 251

synthese van antimoontrichloride

In het boekje "Chemische Preparaten" van Drs. L.P.Edel (Kluwer) wordt op p. 20 de synthese van SbCl3 beschreven. In dit protocol gaat men uit van zuiver droog chloorgas en stukken metallisch antimoon.

Nu zitten m'n stukjes antimoon nog in dat leuke antieke flesje van Merck (dat ik voor geen geld van de wereld ga opendoen), maar ik heb wel een hele voorraad antimoonpoeder.

Ik beken eerlijk dat ik nooit een held was in stoechiometrie, dus vraag ik het even aan de rekenwonders onder jullie : is het gebruik van Sb(pulv) even veilig als van brokjes Sb ?

Ik ben me er natuurlijk van bewust dat Sb niet zo'n heel gezonde stof is, dus daar knelt het schoentje niet.

Met dank & alvast een leuk weekend

Berichten: 3.145

Re: synthese van antimoontrichloride

Denk je echt dat de verhouding tussen de hoeveelheid benodigde chloor en antimoon afhangt van de vorm van het antimoon? Hooguit zal de reactiesnelheid gaan verschillen, maar je zult in beide gevallen even veel chloor nodig hebben. Hoe heftig die reactie is, durf ik niet te zeggen. Bij fijn poeder mag je wel uitgaan van een beduidend snellere reactie.

Als je dit onderscheid niet weet, dan zou ik voorlopig toch maar even afzien van het maken van SbCl3 Afbeelding .

Gebruikersavatar
Berichten: 794

Re: synthese van antimoontrichloride

Ik zie ook niet direct het verband van stoichiometrie en veiligheid. Ik heb nog even gekeken in Schlesinger, Inorganic Laboratory Prep. en daar gaat men bij de bereiding van het driewaardig antimoon ook uit van 'lumps'. Ik vrees dat je reactiesnelhied met gasvormig chloor wel erg hoog is als je het met poeder uitvoert.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: synthese van antimoontrichloride

Ik zie ook niet direct het verband van stoichiometrie en veiligheid. Ik heb nog even gekeken in Schlesinger, Inorganic Laboratory Prep. en daar gaat men bij de bereiding van het driewaardig antimoon ook uit van 'lumps'. Ik vrees dat je reactiesnelhied met gasvormig chloor wel erg hoog is als je het met poeder uitvoert.
Je zou er eventueel voor kunnen kiezen de chloorkraan bijna dicht te laten.

Reageer