Springen naar inhoud

Universiteit Chemie

• Log in om te kunnen reageren

koekoek1

koekoek1

• >250 berichten
  • 316 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 oktober 2007 - 11:30

Ik heb een vraagje over Chemie op de Universiteit.
Zit er iemand in Utrecht of Eindhoven die resp. Scheikunde of Scheikundige Technologie studeert.
Ik twijfel namelijk aan wat te kiezen en zou graag van mensen die er opzitten graag willen horen hoe het is, en wat voor verandering het is van VWO naar Universiteit.

Alvast bedankt

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

nielsgeode

nielsgeode

• >100 berichten
  • 137 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 oktober 2007 - 16:27

Ik studeer dan wel niet in Eindhoven of Utrecht maar in Groningen maar zoveel verschilt dat echt niet ;)

Even kort gezegd (naar mijn mening):
Middelbareschoolscheikunde is minder dan 1% van de scheikunde die je tijdens je studie zult krijgen en daarom denk ik ook dat je middelbare school en universiteit totaal niet met elkaar kan vergelijken. Middelbare school is veel zuur/base, redox, rekenen met molen en concentraties en een beetje koolstofchemie (kort door de bocht).

In het eerste jaar (in Groningen tenminste) krijg je het eerste jaar een flinke lading aan natuur- en wiskunde (thermodynamica, kinetiek, extra klassieke mechanica, meer wiskunde) en een relatief kleine hoeveelheid aan wat ik echte scheikunde noem (organische chemie). Dat jaar vond ik zelf ook het minst leuk. In het tweede jaar zit al veel minder wiskunde en natuurkunde en zit meer biochemie / polymeerchemie / organische chemie. In het derde jaar mag je zelf een richting kiezen: organische chemie bv, of meer de theoretische chemie als je dat leuk vindt.