Springen naar inhoud

Universiteit Chemie

• Log in om te kunnen reageren

koekoek1

koekoek1

• >250 berichten
  • 316 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 oktober 2007 - 11:30

Ik heb een vraagje over Chemie op de Universiteit.
Zit er iemand in Utrecht of Eindhoven die resp. Scheikunde of Scheikundige Technologie studeert.
Ik twijfel namelijk aan wat te kiezen en zou graag van mensen die er opzitten graag willen horen hoe het is, en wat voor verandering het is van VWO naar Universiteit.

Alvast bedankt

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

nielsgeode

nielsgeode

• >100 berichten
  • 137 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 oktober 2007 - 16:27

Ik studeer dan wel niet in Eindhoven of Utrecht maar in Groningen maar zoveel verschilt dat echt niet ;)

Even kort gezegd (naar mijn mening):
Middelbareschoolscheikunde is minder dan 1% van de scheikunde die je tijdens je studie zult krijgen en daarom denk ik ook dat je middelbare school en universiteit totaal niet met elkaar kan vergelijken. Middelbare school is veel zuur/base, redox, rekenen met molen en concentraties en een beetje koolstofchemie (kort door de bocht).

In het eerste jaar (in Groningen tenminste) krijg je het eerste jaar een flinke lading aan natuur- en wiskunde (thermodynamica, kinetiek, extra klassieke mechanica, meer wiskunde) en een relatief kleine hoeveelheid aan wat ik echte scheikunde noem (organische chemie). Dat jaar vond ik zelf ook het minst leuk. In het tweede jaar zit al veel minder wiskunde en natuurkunde en zit meer biochemie / polymeerchemie / organische chemie. In het derde jaar mag je zelf een richting kiezen: organische chemie bv, of meer de theoretische chemie als je dat leuk vindt.

Al met al vind / vond ik scheikunde op de universiteit 1000x leuker dan die duffe titraties op de middelbare school. Ik ben nu 5e jaars en heb in die 5 jaar op de universiteit misschien 3x getitreerd :) Dat op zich zegt al genoeg hoe anders het is. Als je vragen hebt roep je maar en je mag me ook wel toevoegen op msn.

jorgensw

jorgensw

• >100 berichten
  • 147 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 oktober 2007 - 16:58

Voor Nijmegen geldt hetzelfde....

koekoek1

koekoek1

• >250 berichten
  • 316 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 oktober 2007 - 09:13

Ok, dank jullie wel.
Dan weet ik in ieder geval wat ik ongeveer kan verwachten.

olwe sirfalas

olwe sirfalas

• >25 berichten
  • 74 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 oktober 2007 - 11:26

Ik studeer wel Scheikundige technologie aan de TU/e en ben het qua niveau wel met nielsgeode eens.

Berder denk ik dat je vooral voor jezelf duidelijk moet maken of je scheikundige technologie of chemie wilt studeren. Dit zijn namelijk twee volledig verschillende opleidingen, al worden ze door velen als ongeveer hetzelfde aangezien.
Schekundige technologie wordt relatief weinig aan de pure chemie gedaan. Dit gaat veel meer over het kunnen toepassen in praktijk en het opschalen van processen. Uiteraard zal hierbij ook een gedeelte chemie zitten, maar vooral ook veel proceskunde.
Bij een opleiding chemie krijg je echt een chemisiche achtergrond de nadruk ligt veel meer op het maken van nieuwe stoffen en verbeteren van al bekende stoffen. Hierbij wordt de proceskunde grotendeels links gelaten.

Ik zou zeggen dat je gewoon bij beide studies een keer langs moet gaan en een meeloopdag volgen. is een heel leuke ervaring en je krijgt een goed beeld van de studie.

koekoek1

koekoek1

• >250 berichten
  • 316 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 oktober 2007 - 11:33

Kwist wel dat dat inderdaad het geval zou zijn dat de TU vooral proceskunde zou zijn. Daarom ben ik er ook nog niet uit :D
Ik heb ook meegedaan aan de VWO werkweek van de TU/e dus ik weet wel ongeveer wat ik van de TU kan verwachten maar niet van de 'gewone' uni.

Antior

Antior

• 0 - 25 berichten
  • 8 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 19 oktober 2007 - 22:58

In Utrecht heb je het eerste jaar inderdaad ook wis- en natuurkunde, maar er wordt ook een brede scheikundige basis gelegd. Je krijgt meteen veel practica (reken op 2 volle dagen per week) om kennis te maken met de meeste praktische methodes en apparatuur. Verder krijg je vakken zoals organische chemie, anorganische chemie, fysische chemie, biochemie en ook kwantumchemie. Het tweede jaar kun je meteen al keuzes maken en je keuzemogelijkheden worden elk jaar groter.
Het handige aan zo'n brede basis is, dat je meteen goed kunt zien wat je ligt en je vanaf het tweede jaar je daarop kunt gaan richten.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures