Samenhang tussen corrosie en zuur

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 139

Samenhang tussen corrosie en zuur

Hoi

Ik was net op wiki het stuk aan het lezen over roest

Wikipedia-Roest(metaal)

nu staat daar dat ijzer in zout water sneller roest, dat snap ik nog de geleiding van dit water is groten. er staat ook dat zuur het roesten versneld.

ik snap dat ijzer oplost in zuur maar hoe word dan nog roest gevormd??

is dit omdat het zuur het Fe oxideerd naar Fe2+ en dat daardoor de eerste stap sneller loopt, maar dan is OH- toch nog steeds de beperkende factor.

alvast bedankt

mvg Luuk

Berichten: 840

Re: Samenhang tussen corrosie en zuur

is het niet omdat H3O+ ionen hele goede geleiders zijn?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Samenhang tussen corrosie en zuur

Water bevat ook opgelost zuurstof. Als het zuur het ijzer deels kan oxideren, hoeft dat zuurstof minder moeite te doen om met het ijzer bijv. Fe2O3 te vormen.

Berichten: 3.145

Re: Samenhang tussen corrosie en zuur

Nog een belangrijke reden, waarom in zuur ijzer sneller oplost is dat oxidatieprodukten beter oplossen. In neutraal water, of in basisch milieu, ontstaat vast Fe(OH)3 en/of Fe2O3. In zuur milieu krijg je Fe2+ en Fe3+, welke in oplossing gaan en dus geen afdekkende laag vormen.

Gebruikersavatar
Berichten: 794

Re: Samenhang tussen corrosie en zuur

En nog een reden: het ZOUT!

De chloride-ionen willen heel graag binden aan ijzerionen om daarmee een complex te vormen. Dit bevordert het roesten nog het meest denk ik.

(Oh neen, beter lezen dat was je vraag niet, als we trouwens over zoutzuur praten heb ik weer wel gelijk)

Berichten: 139

Re: Samenhang tussen corrosie en zuur

Thanx, voor jullie reacties.

zeg me als ik het verkeerd heb,

een zure oplossing bevat al zuurstof in opgeloste vorm en doordat het zuur ijzer oxideerd ontstaat er makkelijker roest dan wanneer de zuurstof dat alleen moet doen. Daarnaast willen chloride ionen graag een complex vormen met ijzer dus met zoutzuur zou het nog sneller moeten gaan.

dat met het oplossen van de roest zie ik niet helemaal, Fe2O3 is gewoon doorlaatend, dat is de reden dan ijzer doorroest in tegenstelling tot bijv, zink.

grtz Luuk

Berichten: 3.145

Re: Samenhang tussen corrosie en zuur

Ijzeroxide is inderdaad niet goed hechtend aan het oppervlak, maar als de ontstane stof helemaal niet hecht (omdat het oplost), dan gaat het wel een heel stuk sneller.

Berichten: 2

Re: Samenhang tussen corrosie en zuur

Zuiver water is een elektrische isolator. De zeer geringe geleidbaarheid van zuiver water is het gevolg van het feit dat slechts één op de tien miljoen watermoleculen gesplitst is in ionen:

H2O <=> H+ + OH

Het is deze uiterst geringe concentratie aan geladen deeltjes die zuiver water praktisch tot een isolator maakt. De geleidbaarheid wordt gemeten in μS. Wanneer er zuren, basen of zouten in worden opgelost, stoffen die zich in oplossing in ionen splitsen, wordt water een elektrische geleider, een elektroliet. De ionenconcentratie speelt daarbij een grote rol: leidingwater is veel minder geleidend dan zeewater.

In de natuur is al het water in zekere mate verontreinigd. Dat komt door de natuurlijke luchtverontreiniging: zeezout, vulkanisch zwaveldioxide of stikstofoxiden uit hogere luchtlagen. Ook door menselijke activiteiten kan in de natuur voorkomend water verontreinigd worden: de Rijn, zure regen.

De aard en de mate, waarin natuurlijk water is verontreinigd, kan uiteraard door chemisch onderzoek worden vastgesteld, maar bij corrosie van metalen zijn deze gegevens als regel niet bekend. Natuurlijk water uit de lucht (neerslag), oppervlaktewater of grondwater moet daarom worden gezien als een niet-gedefinieerde elektroliet, waarover alleen in algemene zin iets te zeggen is. Door indampen kan de concentratie van de onzuiverheden in de elektroliet groter worden en daarmee de agressiviteit van de corrosieverschijnselen. Men treft dit niet alleen aan bij opdrogend regenwater, maar ook bij dauwdruppels, die eerst door stof, dat op oppervlakken hecht, zijn verontreinigd.

In de natuur voorkomend water is aan de kust door de verontreiniging met grotere hoeveelheden zeezout agressiever dan in het binnenland. In industriegebieden treden sterkere corrosieverschijnselen op dan in een landelijke omgeving, behalve als daar intensieve veehouderij voorkomt, want ook daardoor wordt luchtverontreiniging veroorzaakt.

Droge oppervlakken blijken door condensatie van vocht uit de lucht toch vaak nat te zijn, zodat zich daarop corrosieverschijnselen kunnen afspelen. Bij een relatieve vochtigheid boven 60% zijn oppervlakken gedeeltelijk met vloeibaar water bedekt, boven 80% RV is een ononderbroken bedekking met vloeibaar water aanwezig, hetgeen bijvoorbeeld het roesten van "droog" ijzer verklaart.

In al die gevallen zijn de oppervlakken bij visuele waarneming (bekijken) droog.

Berichten: 139

Re: Samenhang tussen corrosie en zuur

ik heb een aantal dingen zelf geprobeerd, 8-)

een aantal ijzeren spijker genomen en deze in de volgende oplossingen gelegt

-water

-zout in water (pekel)

-ca. 15% HCl

-ca. 6% ammonia

-ca. 8% azijn

waarnemingen na een week:

-water> zichtbare bruine neerslag na ca. een week

-pekel> zichtbare bruinen neerlsag na ca. 0.5 week

-15% HCl> een aangevreten zwarte spijker

-ammonia > geen zichtbare verandering

-azijn> een aangeverten zwarte spijker (minder dan in HCl)

in water en pekel kan ik verklaren met de bovenstaande reactie

maar de reactie in azijn en zoutzuur kan ik maar gedeeltelijk verklaren, het aanvrten komt omdat het ijzer oplosit in het zuur maar wat veroorzaakt de zwarte kleur?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Samenhang tussen corrosie en zuur

http://en.wikipedia.org/wiki/Iron_oxide. Wat jij schijnbaar hebt gemaakt is FeO

Reageer