[scheikunde] Structuurformule

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 52

[scheikunde] Structuurformule

Hallo,

Ik heb jullie hulp nodig bij een vraag.

De structuurformule van water en ethanol:

Afbeelding

(Ik heb het zelf getekend, hoop dat het goed is. :P )

Welke atomen binden zich aan elkaar vast wanneer water en ethanol gemengd worden?

Berichten: 266

Re: [scheikunde] Structuurformule

Er worden waterstofbruggen gevormd maar of je dit als een binding aanziet hangt geheel af van je definitie "binding"

waterstofbinding: O(water) met H(van de hydroxyl van ethanol) en H(water) met O(ethanol) en natuurlijk water-water en ethanol-ethanol waterstofbruggen

En waarom is dit? Denk aan polariteit.

Berichten: 52

Re: [scheikunde] Structuurformule

Ik weet wel dat er waterstofbruggen ontstaan, maar niet hoe dat er uit ziet in een structuurformule.

Ik denk niet dat dit klopt.

Afbeelding

Berichten: 316

Re: [scheikunde] Structuurformule

Het klopt wel!

Hoe wil je die waterstofbruggen anders tekenen?

Als dat dus een heleboel keer gebeurt dan hebben al de moleculen verscheidene waterstofbruggen en natuurlijk hebben de watermoleculen onderling ook bindingen.

Berichten: 52

Re: [scheikunde] Structuurformule

Ik vind het raar omdat we geleerd hebben dat een zuurstofatoom maar twee bindingen aan kan gaan en een waterstofatoom een. Bij de tekening is het zo dat ze een binding teveel hebben, daarom dacht ik dat het niet klopte.

Berichten: 316

Re: [scheikunde] Structuurformule

Dat is het verschil tussen molecuulbinding (in dit geval) en een waterstof brug (ff expres zo genoemd).

Een brug hoeft geen echte binding te vormen, want anders zou er een heel ander molecuul ontstaan zodra je iets in water oploste.

Bij molecuulbinding klopt het inderdaad dat de covalentie (het aantal bindingen wat ze kunnen vormen) van zuurstof inderdaad 2 en van waterstof 1 is

Berichten: 52

Re: [scheikunde] Structuurformule

Daar dacht ik ook aan. Meestal tekenen ze ook geen directe lijn maar stippels om waterstofbruggen te tekenen in structuurformules.

Nu is het duidelijk, dankjewel allemaal. Afbeelding

Berichten: 52

Re: [scheikunde] Structuurformule

Hoe zit het met de bindingen tussen de atomen van een ammoniakmolecuul en een methaanmolecuul.

Ik moet weten waarom het kookpunt van ammoniak en methaan zo ver uit elkaar liggen. Ik denk dat het iets met de bindingen te maken heeft?

Berichten: 266

Re: [scheikunde] Structuurformule

Of misschien met het gebrek eraan...

Berichten: 52

Re: [scheikunde] Structuurformule

De koolstofatoom in een methaanmolecuul kan 4 bindingen aangaan en de stikstofatoom in een ammoniakmolecuul maar 3. Kan dat een verklaring zijn van de verschil in kookpunt?

Berichten: 266

Re: [scheikunde] Structuurformule

Nee,

Kookpunt hangt onder andere af van de interactie tussen de moleculen. Met waterstofbruggen (denk aan polariteit van een intramoleculaire binding) wordt het kookpunt verhoogd omdat de moleculen tot mekaar aangetrokken zijn en minder uit de vloeistof willen ontsnappen. Vallen de waterstofbruggen weg (vergelijk ethaan en ethanol) dan daalt het kookpunt gevoelig.

Zijn er in methaan waterstofbruggen mogelijk? (Polariteit!)

Zijn er in ammoniak waterstofbruggen mogelijk? (Polariteit!)

Berichten: 448

Re: [scheikunde] Structuurformule

De koolstofatoom in een methaanmolecuul kan 4 bindingen aangaan en de stikstofatoom in een ammoniakmolecuul maar 3. Kan dat een verklaring zijn van de verschil in kookpunt?
Kijk eens naar waterstofbruggen. Kunnen ammoniak en/of methaan waterstofbruggen vormen? Als je waterstofbruggen hebt stijgt of daalt het kookpunt dan?

cheMister is me voor.

Reageer