Springen naar inhoud

NMR vraagje

• Log in om te kunnen reageren

nielsgeode

nielsgeode

• >100 berichten
  • 137 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 oktober 2007 - 18:22

Spectrometic identification of organic compounds van Silverstein zegt dat de 2 protonen van 1,1-difluoretheen niet magnetisch equivalent zijn. Een fatsoenlijke verklaring geven ze zelf ook niet en ik kan zo ook niet bedenken waarom dat dan zo zou moeten zijn.

wie kan me helpen?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Napoleon1981

Napoleon1981

• >1k berichten
  • 2399 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 oktober 2007 - 20:59

Ik heb dat boek ook, waar staat dat? Ik moet je eerlijk gezegd bekennen dat ik dit ook niet zo zie.

DrQuico

DrQuico

• >1k berichten
  • 2952 berichten
  • VIP

Geplaatst op 19 oktober 2007 - 21:15

Je weet zeker dat het niet om 1,1-difluorethaan gaat? Daarbij zijn de waterstofatomen van de CH3-groep niet magnetisch equivalent. Voor 1,1-difluoretheen kan ik zo niet een reden bedenken.

nielsgeode

nielsgeode

• >100 berichten
  • 137 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 oktober 2007 - 23:56

Je weet zeker dat het niet om 1,1-difluorethaan gaat? Daarbij zijn de waterstofatomen van de CH3-groep niet magnetisch equivalent. Voor 1,1-difluoretheen kan ik zo niet een reden bedenken.

absoluut, voor de volle 100% 1,1-difluoretheen

het staat op blz 163 (van de 7e editie)

"In each system the protons comprise a set and the fluorine comprise a set (of chemical-shift-equivalent nuclei), but since the nuclei in each set are not magnetically equivalent, the spectra are not first order."

edit: boek is verder wel prima :P

Veranderd door nielsgeode, 19 oktober 2007 - 23:57

jorgensw

jorgensw

• >100 berichten
  • 147 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 oktober 2007 - 18:51

Voor zover ik weet is het dit:

Stel je hebt cylcopropaan met ťťn substituent. Als je nu kijkt naar een van de twee koolstoffen met twee protonen, hebben deze twee protonen een verschillende omgeving. De een zit namelijk cis ten opzichte van het substituent, de ander trans. Deze leveren dus verschillende signalen en koppelen met elkaar.
Als ik het zo bekijk geldt dit niet voor 1,1-difluoretheen. Dat snap ik ook niet.

@ DrQuicho, volgens mij geldt dit wel voor 1,1-difluorethaan, alleen zul je dit niet zomaar meten, aangezien deze (enkele) binding vrij makkelijk draaibaar is. Misschien dat je kans hebt bij lage temperaturen.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures