zuurresten in water

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 141

zuurresten in water

Hallo iedereen,

Het heeft een tijdje geduurd maar het onderwerp van mijn OC (In België wil dit zeggen Onderzoeks Competentie) of gewoon gezegd eindwerk Middelbaar Onderwijs ligt eindelijk vast. :lol:

Het wordt WATERONDERZOEK

Nu heb ik op dit forum al heel wat gelezen. Je kan water haast letterlijk binnenste buiten keren en blijven analyseren tot je het echt beu wordt.

Daarom beperk ik mij tot de zuurresten die je in water kan vinden.

Weet er iemand een paar degelijke opsporings methodes voor sulfaten, nitraten,..., en andere zuurresten? (het gaat over water van Belgische bevaarbare rivieren).

Ook methodes om de hoeveelheid van een bepaald zuur-ion te bepalen zijn erg welkom.

Ik weet dat je gemakkelijk aan kant-en-klare testkits kan komen, maar dan zorgt het comfort van die middeltjes ervoor dat ze tekort schieten om er wetenschappelijk mee te werken.

Ik dank u... :P

Berichten: 129

Re: zuurresten in water

via de site van vito vind je alle officiële analysemethodes voor water.

http://www.emis.vito.be/index.cfm?PageID=525

Berichten: 141

Re: zuurresten in water

8-[

Ik vroeg om de methode om zuurresten op te sporen en krijg een volledige website met haast alle denkbare analyse methodes voor water.

Dat is een beetje als een boom vragen en een bos krijgen :lol:

Echt BEDANKT !!! :lol:

Berichten: 141

Re: zuurresten in water

Aangezien dit onderwerp er erg dicht bij aansluit stel ik mijn nieuwe vraag hier maar...

Het zuurstofgehalte is een erg goede indicator voor de kwalitiet van het water.

Niet alleen omdat het leven in water zuurstof nodig heeft maar ook omdat het aanwijzingen heeft op andere deeltjes in het water.

bv. phosfaten, enz...en anderen

Wat is daar het verband tussen en hoe komt het dat dit verband bestaat?

Berichten: 516

Re: zuurresten in water

Ik ben niet 100% zeker, maar ik denk dat dit wel een groot deel aanleunt bij het antwoord dat je zoekt.

Als er weinig zuurstof in het water zit, is dat meestal doordat het water ergens organisch vervuild is. Die vervuiling (om maar een extreem voorbeeld te geven: een dier dat gestorven is en ligt te verrotten in het water) zorgt voor heel veel voedsel voor een hele hoop microorganismen. Deze organismen zullen zich tegoed doen aan het eten, en vele van hen zullen daarbij ook moeten ademen. Ze zullen dus al het zuurstof in het water verbruiken, waardoor er maar weinig meer overschiet voor de andere levens in het water (vissen e.d.). En ik denk dat fosfaten en nitraten en al de rest, afbraakproducten zijn. Dus die microorganismen gaan al het zuurstof opgebruiken en daarbij nitraten en dergelijke vrijzetten.

Maar misschien dat iemand anders nog een betere aanvulling heeft.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: zuurresten in water

Ik denk dat je veel waars vertelt Pink Panther. Een laag zuurstofgehalte in oppervlaktewater betekent niet per sé een hoog gehalte aan fosfaten en nitraat (en ammonium), maar veelal is het er wel een aanwijzing voor. En omgekeerd geldt hetzelfde voor een gezond zuurstofgehalte.

Berichten: 11

Re: zuurresten in water

heb zelf ook al eens een chemisch zuurstof verbruik gedaan

http://nl.wikipedia.org/wiki/Chemisch_Zuurstof_Verbruik

http://www.iso.org/iso/iso_catalogue/catal...?csnumber=12260

het is een leuke proef maar mischien een beetje gevaarlijk voor een middelbare scholier omdat je met een aantal gevaarlijke stoffen werkt

kwikzouten

chroom VI(opbouwent gif in het lichaam

en natuurlijk het oude vertrouwde geconc zwavelzuur



note als je CZV doet voeg dan bij het toevoegen van zwavelzuur aan reagentia eerst zwavelzuur en dan water (verdun zwavelzuur van te vooren naar ong 2 mol maar behoud de zelfde hoeveelheid zwavelzuur in molair hoeveelheid(anders reageerd het niet

Berichten: 516

Re: zuurresten in water

Ik moet wel zeggen, om te werken met kwikderivaten en andere schadelijke stoffen, zijn dikwijls speciale vergunningen nodig. En ik weet niet of deze worden uitgeschreven voor een middelbare school, gezien de grote voorzorgsmaatregelen die genomen moeten worden.

Eer je zo'n experiment plant, even informeren bij je school...

Re: zuurresten in water

Ik moet wel zeggen, om te werken met kwikderivaten en andere schadelijke stoffen, zijn dikwijls speciale vergunningen nodig.
Welke vergunningen heb je nodig en wie zou deze moeten verstrekken?

Berichten: 11

Re: zuurresten in water

het is inderdaat een "leuk" stofje van alle expirementen die we gedaan hebben was dit de enigste waar onze leraar verplicht heel de tijd bij wou zijn

gelukkig een goede leraar dus.

chroom VI is een opbouwend gif in je lichaam dus wees daar ook voorzichtig mee

iedergeval heel veel geluk met je proefen welke je ook gaat doen

note: vergunningen aanvragen ?

je kunt via verschillende wegen best wel makkelijk aan gewoon kwik komen

niet dat dat slim is als je er niet extreem voorzichtig mee omgaat

ik slik nog liever 0,1 mol zoutzuur in dan dat ik ergens moet werken waar kwik is gemorst

dat laatse was wel het geval heel klein beetje binnen gekregen

"was niet erg je maag heeft meer molair zoutzuur " zegt mijn leraar dan

agjah maar de smaak en het effect op je tanden is ook niet echt plesant

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: zuurresten in water

Ach ik denk dat je tanden meer te verduren krijgen als je eens een keertje over je nek gaat dan dat slokje zoutzuur :P

Re: zuurresten in water

dying fetus schreef: note: vergunningen aanvragen ?
Mijn reactie ging slaat op de reactie van Pink Panther dat er dikwijls vergunningen nodig zijn.

Mijn vraag is dus over welke vergunningen heeft hij het of is dit een niet te onderbouwen bewering.

In mijn loopbaan heb ik met allerlei stoffen gewerkt ook met stoffen die onder de opiumwet vielen en nog nooit heb ik vergunningen moeten aanvragen voor laboratoriumgebruik.

De apotheker (vergunninghouder in het kader van de opiumwet) moest er het gebruik en de hoeveelheden registreren dat wel.)

In het kader van de kernenergiewet beschikken we wel over een eigen deskundige en heb ik zelf ook een opleiding stralingshygieneB moeten volgen.

Berichten: 11

Re: zuurresten in water

welke water onderzoeken ga je doen heb je het al besloten

een ervaren student gaat nie zo snel over zen nek

verdun het altijd met bier erna :P

over die vergunningen leuk is dat best wel slecht geregeld opzich met die opium wet

radioactief matriaal kan ik me zeer zekers begrijpen

maar ben eigenlijk heel erg tegen reguleering maar ik vind dat chemicalien niet zo makelijk beschikbaar moeten zijn

maarjah dat geeft me wel de kans om dingen zelf te leren ( na natuurlijk voor de tijd goed te informeren over de risco´s enz)

Berichten: 516

Re: zuurresten in water

Welja, wij moeten een chemisch project doen,voor school, en daar zeiden ze dat we op voorhand alle te gebruiken stoffen moesten doorsturen, omdat er stoffen kunnen zijn die er giftig of weet ik veel zijn, die een speciale vergunning nodig hebben eer je ermee in een labo mag werken. Of het echt zo is, nouja, weet ik niet zeker, maar ik zie niet in waarom ze daarover zouden liegen. En ik kan me best voorstellen dat je sommige stoffen niet aan eender welklabo geeft, dat het eerst zijn 'kwaliteit' moet kunnen bewijzen, zeg maar.

En het is natuurlijk een of andere overheidsinstantie die die vergunningen moet uitschrijven. Nuja, ik zeg het nogmaals, weet het fijne er niet van, ik moetgeen stoffen aankopen, maar ik zie niet in waarom mijn practicumassistenten daarover zouden liegen...

Reageer