Springen naar inhoud

[scheikunde] tijdsduur deodorant

• Log in om te kunnen reageren

sjeord

sjeord

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 oktober 2007 - 13:40

Wij doen ons profielwerkstuk (6VWO) over de tijdsduur van de werking van deodorant.
Wij gaan zweetbacteriŽn kweken en strijken het dan over op voedingsbodems uit. Daarna gaan we de deodorant er op spuiten, maar dan komt ons probleem: Hoe kan je dan zien dat de deodorant zijn werk doet en dan ook wanneer het dan is uitgewerkt. We hebben geen idee, kunnen het ook nergens vinden op internet.

alvast bedankt,
Sjoerd, Sebastiaan en Emil

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

*_gast_Gerard_*

• Gast

Geplaatst op 22 oktober 2007 - 13:59

Ik zou onderzoeken hoeveel deo ik bij de zweetbacterien moet spuiten om de bacterieen te doden, eventueel het percentage gedode bacterieen.
De tijd dat een deo werkt is afhankelijk van de dosis, de huidtemperatuur, hoeveelheid zweet enz. en is een weinig zinvol kriterium

Beryllium

Beryllium

• >5k berichten
  • 6314 berichten
  • Minicursusauteur

Geplaatst op 22 oktober 2007 - 14:04

Oei, dat zal wel eens lastig kunnen blijken. Tenminste, als je ook naar de stoffen wilt kijken die 'zweetlucht' veroorzaken.

Allereerst heb je het probleem dat deodorant niet per se de bacteriŽn remt, maar enkel de geurstoffen maskeert. Aangezien je in dat geval niet meer of minder productie van geurstoffen hebt, kan je daar dus geen objectieve analyse op los laten. Misschien een blinde test onder proefpersonen...?

Ten tweede bestaat 'zweetlucht' uit veel en complexe stoffen. Als je echt wetenschappelijk wilt uitzoeken hoe deodorant de productie van deze stoffen beÔnvloedt zul je ze allemaal moeten kennen en dan nog uitzoeken hoe je ze kunt analyseren.

Maar goed, dat wil niet zeggen dat het hopeloos is.

Je zou eens kunnen kijken naar de methode die ook wordt gebruikt om te bepalen of een bacterie resistent is tegen een antibioticum. Kijk eens naar deze link. In plaats van het gebruiken van een oplossing van een antibioticum, doop je de filterpapiertjes gewoon in je deodorant. De deodorant waar je de grootste 'remmingszone' hebt zou dan beter zijn voor het bestrijden van 'zweet-bacteriŽn'.

't Is maar een idee... misschien heb je er wat aan.

Edit: Gerard was me voor!

Veranderd door Beryllium, 22 oktober 2007 - 14:05

You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Beryllium

Beryllium

• >5k berichten
  • 6314 berichten
  • Minicursusauteur

Geplaatst op 22 oktober 2007 - 15:01

We hebben eigenlijk de regel dat we geen hulp geven over email, daarom hier een kopie van de email die mij werd verzonden:

Het idee wat je ons voorstelde zette ons aan het denken. Wij (samen met een TOA) kwamen op het volgende idee:
We nemen een petrischaaltje en 'splitsen' deze in 2 helften:
helft1: brengen we het deodorant op aan
helft2: bevinden zich de zweetbacterien

vervolgens trekken we met een wattenstaafje (bijvoorbeeld) om het uur een streep van de helft met bacterien door de helft met deo. Door te kijken bij welke streep er weer (meer) bacterienkolonien groeien kunnen we zien of de werking afneemt.

wat denkt u hiervan?

Is wel een leuk experiment, maar zorg ervoor dat je voor elk tijdstip meerdere platen hebt. Ook vraag ik me af of je na een uur al verschil kunt zien. De meeste bacteriŽn (of eigenlijk, geen enkele bacterie die ik ken) groeien niet zo snel op een kweekplaat dat je ze al na een uur ziet verschijnen!
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

sjeord

sjeord

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 oktober 2007 - 22:02

oke, sorry daarvoor.
Maar het heeft ons enorm geholpen, en we gaan morgen experimenteren en dus kijken of het wat wordt. Wij weten ook niet wat we er van moeten en kunnen verwachten en we zijn erg benieuwd naar de resultaten, als we er achter zijn of het op deze manier lukt (of niet) zullen we dit even laten horen.
In ieder geval enorm bedankt voor de reacties, met name beryllium, dit heeft ons nieuwe inzichten gegeven en we zullen er mee gaan experimenteren!

Beryllium

Beryllium

• >5k berichten
  • 6314 berichten
  • Minicursusauteur

Geplaatst op 23 oktober 2007 - 06:10

Graag gedaan :) laat je ons wel weten wat er gebeurt!

sjeord

sjeord

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 oktober 2007 - 11:02

we zitten nog met een enkele vragen...
We wilden, zoals eerder gezegd, een petrischaaltje opdelen in een helft met deodorant en een helft met zweetbacterien en er vervolgens strepen doorheen trekken. Maar we hebben nog geen idee hoe we de twee helften goed kunnen scheiden.
Ook willen we eerst kijken of onze proef wel kan, door eerst ipv deo een stof te nemen waarvan we weten hoelang die (ongeveer) werkt en zeker van weten dat die de bacterien dood. Zodat we kunnen zien of er niet bij de eerste streep ook al bacterien onstaan nadat de stof is uitgewerkt. Wat denken jullie hiervan?

mvg wij

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures