Springen naar inhoud

[scheikunde] Sesamolie + aijnzuuranhydride

• Log in om te kunnen reageren

tom*

tom*

• >25 berichten
  • 55 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 22 oktober 2007 - 18:49

Ik moet voor school een onbekende olie identificeren ahv TLC (met referentieoplossingen). Wanneer onze onbekende nu sesamolie is, moeten we een bijkomende test uitvoeren. De werkwijze komt uit de Europese Farmacopee V, uit de monografie van olijfolie: opsporen van onzuiverheid.

In het kort: 10 ml olie + furfural en azijnzuuranhydride gedurende 1 minuut schudden. Filtratie door een met azijnzuuranhydride bevochtigde filter. Aan het filtraat 0.2 ml zwavelzuur toevoegen. Bij aanwezigheid van sesamolie vormt zich een blauwachtige, groene kleur.

Kan er mij iemand verduidelijken wat er gebeurt als je azijnzuuranhydride toevoegt en waarom er een groene kleur zal ontstaan?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Astrocomix

Astrocomix

• >100 berichten
  • 126 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 oktober 2007 - 20:35

Mijn eerste gok zou een redoxreactie zijn, met je H2SO4 als katalysator, en dat de kleur dus verandert doordat er een atoom van oxidatiegetal verandert en dit een kleursverandering teweeg brengt. Maar ik kan me ook serieus vergissen...

Veranderd door Astrocomix, 22 oktober 2007 - 20:35

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures