[scheikunde] sulfamerazine

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 3

[scheikunde] sulfamerazine

Help,

Ik moet hele uiteenzetting doen over een identificatiemethode, en de gehaltebepaling van sulfamerazine (opgezocht in de farmacopee):

Identificatiemethode:

Place 3g in a dry tube. Incline the tube by about 45°, immerse the bottom of the tube in a silicone-oil bath and heat to about 270°C. The substance decomposes producing a white or yellowish-white sublimate which, after recrystallisation from toluene R and drying at 100°C, melts at 157°C to 161°C.

gehaltebepaling:

Dissolve 0.2500g in a mixture of 20 ml of dilute hydrochloric acid R and 50 ml of water R. Cool the solution in iced water. Carry out the determination of primary aromatic amino-nitrogen, determining the end-point electrometrically

1 ml of 0.1M sodium nitrite is equivalent to 26,43 mg of C11H12N4O2S(sulfamerazine).

Nu, ik versta hier weinig van. Alles moet ook in detail worden uitgelegd.. Kan iemand mij aub helpen?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: [scheikunde] sulfamerazine

Gaat het hier puur om het vertalen van het Engels? Of moet er uitgelegd worden wat het precies inhoudt wat er zo allemaal staat voorgeschreven?

Ik vind het nogal zware kost voor een level 1... Kun je iets vertellen over het hoe en wat van deze opdracht?

Berichten: 3

Re: [scheikunde] sulfamerazine

Ik moet een 'presentatie' geven over sulfamerazine. Het is vooral de bedoeling dat ik uitleg hoe de identificatiemethode+gehaltebepaling in zijn werk gaat.

Het vertalen lukt me wel. Inhoudelijk begrijp ik er niet zo veel van. Het enige wat ik er kan uit afleiden, is dat het gehalte wordt bepaald door middel van een titratie.

Hopelijk kan iemand me helpen..

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: [scheikunde] sulfamerazine

Ik wl je best helpen, maar kun je wat gerichte vragen stellen over wat je niet verstaat?

Berichten: 3

Re: [scheikunde] sulfamerazine

ivm de identificatie:

- Waarom wordt de droge buis precies ondergedompeld in een silicone-olie bad?

- "The substance decomposes producing a white or yellowish-white sublimate which, after recrystallisation from toluene R and drying at 100°C, melts at 157°C to 161°C."--> deze zin begrijp ik niet: wat bedoelt men met dat sublimaat? En hoe komt men aan tolueen??

gehaltebepaling:

hoe gaat de titratie precies in zijn werk? Wat zit er in de buret? Wordt het primair aromatisch aminostikstof afgesplitst, zoja, waarom, en hoe kan dat leiden tot een bepaling?

Re: [scheikunde] sulfamerazine

Droge buis omdat je geen vocht bij je monster wilt

Siliconeolie bad omdat je gaat verhitten tot 270 graden en dat lukt niet op een waterbad.

Bij ontleding onstaat een stof met een sublimatiepunt beneden de 270 graden die aan de bovenkant van de buis zal desublimeren.

zie voor toelichting : http://nl.wikipedia.org/wiki/Fase_(stof)

Tolueen komt uit een fles en daarin los je je sublimaat op en laat je het vervolgens uit kristalliseren om het te zuiveren.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] sulfamerazine

Het tweede deel is een electrometrische bepaling. Je titrant is 0,1M natriumnitriet. 1 ml van dat spul komt overeen met 26,43 mg sulfamerazine.

Als ik dat even uittel, reageren de stoffen 1:1. 1 ml titrant komt dus overeen met 0,1 mmol sulfamerazine.

Ik weet niet precies hoe elektrometrie inelkaar zit. Ik gok dat dit analoog zal zijn aan een pHmeting, waarbij je in dit geval een sprong zult zien in het afgegeven voltage ofzo.

Reageer