Refluxen

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 4

Refluxen

Op het practicum moest ik laatst een reactie refluxen. Nu vroeg ik me af waarom je het eigenlijk doet? Is het misschien om de reactie sneller te laten verlopen of zijn er nog diepere redenen?

Berichten: 126

Re: Refluxen

Refluxen wordt gebruikt om bv: een reactie op gang te brengen(door te koken) en er voor te zorgen dat de reactieproducten niet verdwijnen maar steeds gecondenseerd worden en opnieuw in de kookkolf terecht komen.

Dus niet bepaald om je reactie sneller te doen verlopen maar ervoor te zorgen dat ze niet meteen gedaan is opdat alles zou verdampen.

Kijk ook eens op wikipedia bij reflux

KLIK hier

Gebruikersavatar
Berichten: 160

Re: Refluxen

Door te refluxen stabiliseer je de temperatuur van het reactiemengsel op het kookpunt van het oplosmiddel. De reactie verloopt snel zonder dat de reactiewarmte het mengsel zo sterk verhit dat ontleding optreedt.

Berichten: 4

Re: Refluxen

Oke, bedankt voor de reactie. Nu weet ik de volgende keer in ieder geval wat ik dan aan het doen ben!

Berichten: 5

Re: Refluxen

moet een oplossing koken om te refluxen?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Refluxen

Niet per se. Heel vluchtige componenten refluxen (teruglopen vanuit een condensatietoren zoals een liebig koeler) refluxen al bij lagere temperaturen.

Berichten: 180

Re: Refluxen

Op het practicum moest ik laatst een reactie refluxen. Nu vroeg ik me af waarom je het eigenlijk doet? Is het misschien om de reactie sneller te laten verlopen of zijn er nog diepere redenen?
soms loopt deze zelfs langzamer.

als je een alkyd synthetiseerd dan doe je dat vaak met een xyleen reflux.

dit is een extra oplosmiddel dat kookt bij 140 graden en wat met water een azeotroop vormt. hiermee haal je het water uit de reactie.

alleen dun je je alkyd (of beginproducten eigenlijk) wel af met een oplosmiddel en zal de reactie dus ook minder snel gaan.

Reageer