[scheikunde] Practicum aantonen chloorgehalte

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 4

[scheikunde] Practicum aantonen chloorgehalte

Hallo allemaal!

Wij hadden even een klein vraagje, omdat we er zelf niet echt uitkomen.

Voor scheikunde moeten wij een PO maken, en nu hebben wij gekozen voor het aantonen van het chloorgehalte in zwembadwater.

Maar nu is onze proef dus mislukt en we weten niet waarom. Dit is wat we hebben gedaan:

We hebben eerst bij zwembadwater kaliumjodide gedaan om te zorgen dat later het vrije chloor (gas) niet zou ontsnappen. Daarna hebben we er een zwavelzuuroplossing bij gedaan. Bij dit mengsel hebben zetmeel gedaan, zodat het paars zou kleuren maar dat is niet gebeurd.

Heeft iemand een idee wat er fout gegaan zou kunnen zijn?

We hebben de proef al geprobeerd met verschillende hoeveelheden en we hebben het ook geprobeerd met sterker chloor, omdat we dachten dat misschien het chloor in zwembadwater te weinig zou zijn. Maar de proef is nog steeds niet gelukt. De stoffen kloppen als het goed is wel en de hoeveelheden ook. Zelf denken we dat we misschien een reactie over het hoofd hebben gezien, maar we kunnen er zelf niet opkomen.

Alvast bedankt!

Berichten: 3.145

Re: [scheikunde] Practicum aantonen chloorgehalte

Het enige dat ik me hier kan voorstellen is dat je zetmeel niet in orde is. Is het wel zetmeel? Probeer eens een oplossing te maken van KI en voeg daar 1 klein schilfertje jood aan toe. Even schudden zodat je een lichtbruine oplossing krijgt en dan je zetmeel toevoegen. Als het blauw kleurt, dan is je zetmeel goed, anders niet.

Wat is de kleur van de oplossing na toevoegen van overmaat kaliumjodide en zwavelzuur? Zie je dan wel een lichtbruine kleur?

Berichten: 4

Re: [scheikunde] Practicum aantonen chloorgehalte

We hebben 2 verschillende flesjes stijfsel geprobeerd, en bij beide kwam er geen reactie. Dus ik denk niet dat het daaraan ligt.

Voor het toevoegen van het stijfsel was in alle gevallen de kleurstof kleurloos en helder. Ook na het toevoegen ervan bleef dit hetzelfde...een lichtbruine kleur heb ik nergens gezien!

Ergens is het gewoon gigantisch fout gegaan, en als we het vinden denken we waarschijnlijk: ojah, natuurlijk! We kunnen het alleen echt niet vinden.. 8-[

Berichten: 840

Re: [scheikunde] Practicum aantonen chloorgehalte

is het niet het volgende wat er plaats vind?

aangezien je zwavelzuur pas later toevoegt heeft het iodide kans om te reageren met hypochloriet in neutraal millieu als volgt (denk ik, nu uit het hoofd maar verzonnen )

ClO- (aq) + I- (aq) >>> IO- (aq) + Cl-

3 IO- >>> IO3- (aq) + 2 I- (aq)

als dit snel gaat dan houdt je alleen iodide, jodaat en chloride ionen over. tenminste dit is het enige wat ik kan bedenken. woelen moet maar even reageren :P

probeer het eens door het kaliumjodide eerst aan te zuren met verdund zwavelzuur en dat samen vervolgens toe te voegen aan de natriumhypochloriet oplossing.

Berichten: 4

Re: [scheikunde] Practicum aantonen chloorgehalte

Bedankt voor de reacties!

Ik zit nu even naar die formules te kijken, ik kom er nog niet helemaal uit, maar ik ga nog even puzzelen!

Ik had zelf ook (denk ik) een foutje gevonden in m'n werkplan, maar ik weet niet zeker óf het nou fout is. Voor de reactie van kaliomjodide met dat chloor kwam ik namelijk op deze redoxreacie:

Cl2(g) + 2I- (aq)<=> 2Cl-(aq) + I2 (s)

Maar ik heb het daar over Cl2gas, maar dat zit op dat moment nog niet in ons mengsel, toch? Dat gas ontstaat volgens mij pas in de reactie met dat zwavelzuur.

ClO3- (aq) + 6H+ + 5Cl-(aq) <=> 3H2O(l) + 3Cl2(g)

Mja, ik ben echt een ramp in scheikunde, dus misschien praat ik nu onzin. :oops: Bovendien hebben we het op 2 manieren geprobeerd: eerst kaliumjodide en daarna zwavelzuur, maar ook andersom. Beide werkten niet..

8-[

Berichten: 3.145

Re: [scheikunde] Practicum aantonen chloorgehalte

Als je zuur toevoegt, dan moet er gewoon jood ontstaan. Al dan niet ontstaan jodaat, hypojodiet of wat dan ook zal leiden tot vorming van jood. Ook als er hypochloriet, chloraat of wat dan ook aan oxidator in het water zit, dan moet na toevoegen van zuur en jodide (volgorde doet er niet echt toe, al moet er natuurlijk geen chloorgas ontsnappen) ook jood ontstaan.

Dan kan ik maar 1 ding bedenken. Je oplossing bevat geen chloor in de vorm van hypochloriet. Met alleen chloride krijg je uiteraard geen jood.

Berichten: 4

Re: [scheikunde] Practicum aantonen chloorgehalte

Bedankt voor alle reacties :)

Ik denk dat ik ergens wel een fout heb gezien. In onze berekeningen hebben we namelijk eerst ClO- en daarna opeens ClO3-. Lijkt me niet helemaal kloppen..

Ik zit nu heel erg te puzzelen met de reacties van Jor, maar daar kom ik niet helemaal uit. Is dit een redoxreactie? Of iets anders? Want die reactie zou het denk ik wel verklaren: we hebben dan helemaal geen I2, dus is het logisch dat de vloeistof niet kleurt. Maar ik snap dus niet helemaal hoe hij aan die reacties is gekomen :oops:

Berichten: 497

Re: [scheikunde] Practicum aantonen chloorgehalte

Het maakt niet uit of je Cl2, ClO-, ClO3-, IO- of IO3- hebt: ál deze stoffen oxideren jodide naar jood, zoals Woelen je duidelijk probeert te maken.
Ik denk dat ik ergens wel een fout heb gezien. In onze berekeningen hebben we namelijk eerst ClO- en daarna opeens ClO3-. Lijkt me niet helemaal kloppen..
Je berekeningen beïnvloeden je testresultaten over het algemeen niet.

Reageer