Springen naar inhoud

synthese koperdichloride

• Log in om te kunnen reageren

wdewaele

wdewaele

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 oktober 2007 - 17:57

Hallo,

als leerkracht chemie wilde ik lln (14-15jaar) koperdichloride laten synthetiseren. Hierbij liet ik een javel wc-tablet oplossen in warm water en ving de vrijgekomen chloorgassen op. Bij die chloorgassen wilde ik vloeibaar koper toevoegen. Hier liep het echter mis. Bij een poging het koperpoeder te willen smelten in een porseleinen kroesje (bunsenbrander) bekwam ik geen vloeibar koper maar koekte een zwarte korst koper aan de binnenkant van het kroesje.

Kan het zijn dat mijn temperatuur niet hoog genoeg was? (smeltpunt koper 1080C, met een bunsenrander kun je toch temp tot 1400Cbereiken met de blauwe vlam??)

Willem

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

woelen

woelen

• >1k berichten
  • 3145 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 oktober 2007 - 18:52

Allereerst wil ik graag kwijt dat ik dit niet echt een experiment vind voor 14 tot 15-jarigen. Wil je het laten doen? Dat werken met meer dan 1000 graden heet spul vind ik niet geschikt. Daarnaast, chloorgas laten maken kan ook een probleem zijn, maar op kleine schaal kan ik daar nog wel mee leven.

Dat zwart worden van je koper is niet omdat het niet smelt, maar het oxideert aan de lucht, je krijgt CuO (en als je het echt superheet maakt ontleedt dat weer deels tot Cu2O).

Koper(II)chloride, watervrij, kun je wel als volgt maken (leuke demo, niet laten doen vanwege hoge temperatuur): Neem stroomdraad (flexibel met allemaal van die hele dunne draadjes) en verhit dat in de vlam van een bunsenbrander, totdat dat begint te gloeien. Dan direct die gloeiende draad in het chloorgas doen. Het zal oplichten en er ontstaat een geel/bruine rook van watervrij CuCl2.

Waterhoudend CuCl2.2H2O kun je nog gemakkelijker maken: Maak weer wat chloorgas en vang dat op in een erlenmeyer. Voeg een klein beetje water toe, zodat het vochtig wordt. Gooi koperdraad (weer dunne draadjes) in die erlenmeyer met chloorgas en water. Het koper lost op, je krijgt een groene oplossing van koper(II)chloride. Dan voorzichtig indampen, totdat je een donkere groenige massa krijgt. Het laatste beetje water laten verdampen op een warme droge plek. Te sterk verwarmen leidt tot vorming van basisch koper(II)chloride, er vindt dan hydrolyse plaats, onder verlies van HCl en achterblijven van koper (hydr)oxide.

wdewaele

wdewaele

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 oktober 2007 - 09:43

hallo,

alvast bedankt voor het antwoord. De synthese die ik de lln wilde laten uitvoeren staat nochtans vermeld in hun werkschrift (ChemieLabo 3-4, Uitgeverij de Boeck) die ik volg, dus zou normaalgezien haalbar moeten zijn bij deze doelgroep.

Ik heb echter nog geen antwoord op de vraag waarom het koperpoeder niet smolt bij verhitten in een porseleinen kroesje? In het werkschrift staat vermeld dat dit de manier is om vloeibaar koper te bekomen.

Willem

woelen

woelen

• >1k berichten
  • 3145 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 oktober 2007 - 10:53

Het zou misschien wel gaan, als je het kroesje afdekt. Er gaat natuurlijk heel veel warmte verloren door uitstraling. Een temperatuur van 1080 graden halen valt nog niet mee hoor, ook al is je vlam een stukje heter.

Bovendien, als het koper oxideert, dan smelt het natuurlijk niet meer, dan heb je een andere stof gekregen. Als je dit al zou willen doen, dan zou ik niet uitgaan van koperpoeder, omdat dat zo'n groot reactieoppervlak heeft en heel snel oxideert. Een blokje koper lijkt mij dan al beter.

Maar nogmaals, lijkt je dit echt een veilige proef? Jij wilt chloorgas opvangen in wat? Een erlenmeyer, bekerglas o.i.d. Is dat ding droog? Wat denk je dat er gebeurt als je vloeibaar koper schenkt in een glazen ding en dat koper komt tegen de glaswand aan? De hitteschok laat het ogenblikkelijk knappen. En als het ding nat is aan de binnenkant, dan wil je helemaal niet weten wat er gebeurt als je daar 1100 graden heet koper in gooit :lol: .

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures