[scheikunde] Verhitting Suiker - CuO

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 6

[scheikunde] Verhitting Suiker - CuO

Mijn vragen zijn als volgt:

de reactievergelijking bij deze proef is C12H22O11 + 24 CuO -> 12 CO2 + 11 H2O + 24 Cu

Mijn vragen bij deze reactie zijn:

Welk soort reactie ondergaat het koperoxide?

Welk soort reactie ondergaat het suiker ?

Welk product zal nog gevormd worden? (hoe neem je dit waar?)

Daarna wordt het gas (CO2) door kalkwater ( = Ca(OH)2 + H2O)geleid, welke is de bijhorende reactievergelijking?

Dank bij voorbaat,

~Chilp

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Verhitting Suiker - CuO

1) Wat valt je in beide instanties op aan het koper? Is het een zout, is het in elementaire toestand, enz.

2) Als ik het koper zou vervangen door zuurstof, denk je dan ineens aan een bepaalde reactie waarbij ook CO2 en H2O ontstaat?

3) Hierbij moet je wat nader ingaan hier met wat je met "deze proef" bedoelt.

4) Wat doet CO2 als je dit oplost in water?

Berichten: 6

Re: [scheikunde] Verhitting Suiker - CuO

Kleine beschrijving vn de proef:

Men doet een mespunt koperoxide (zwart poeder) in een proefbuis en men laat dit kortstondig gloeien, dan voegt men suiker toe en sluit men dit af, de kurk is doorboord en het gast wordt langs een buisje in een kalkwater oplossing gebracht.

Enkele bijkomende vragen : wat doet het gevormde gas in dat kalkwater? (mijn kurk kwam los en het gas was dus gaan vliegen door de trekkast .. handigheid enzo .. )

Berichten: 74

Re: [scheikunde] Verhitting Suiker - CuO

Ik denk dat FsWd al bijna het antwoord heeft gegeven op je vragen. Je zult nu zelf moeten nadenken en dan kunnen wij je wel weer verder helpen.

Wat het gevormde gas doet in het kalkwater is oplossen, maar dat heeft FsWd ook al gezegd. Wat er dan gebeurd zul je zelf even moeten uitzoeken, maar dat is wel duidelijk als je je vierde vraag oplost. Veel succes ermee.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Verhitting Suiker - CuO

Goed, omdat je misschien het effect van het barietwater (zo heet dat water met calciumhydroxide erin) niet hebt gezien: er ontstaat een witte neerslag.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: [scheikunde] Verhitting Suiker - CuO

het barietwater (zo heet dat water met calciumhydroxide erin)


Laten we het chemisch zuiver houden...

Barietwater is een oplossing van Ba(OH)2 De oplossing van Ca(OH)2 heet kalkwater. ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Verhitting Suiker - CuO

Ah oeps, mijn achterhoofd zei al dat er iets niet klopte, mja, je zult er iig wel een vergelijkbaar effect mee zien.

Reageer