Springen naar inhoud

verschil tussen chemie en chemische technologie

• Log in om te kunnen reageren

tulay

tulay

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 oktober 2007 - 12:12

Graag zou ik de verschillen willen weten tuseen Chemie en Chemische Technologie. Wie doet wat

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

kleibroodje

kleibroodje

• 0 - 25 berichten
  • 20 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 25 oktober 2007 - 16:00

Op school (heel lang geleden) heb ik tijdens mijn opleiding chemie een vak chemische technologie gehad. Hierin zagen we industriŽle toepassingen, flowdiagrammen, soorten pompen, reactors,... machines, installaties die veel voorkomen in chemische plants.
In de praktijk denk ik dat labo-mensen meer in aanraking komen met chemie en dat de procesoperators in de fabriek meer zijn met de chemische technologie.

Astrocomix

Astrocomix

• >100 berichten
  • 126 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 oktober 2007 - 16:09

Wat vicky zegt is volkomen juist, ik heb dit vak nu ook en ik volg Chemie op TSO niveau... kijk ook eens hieronder ivm Chemische technologie en Chemie in het lang uitgewerkt:

voor chemie: KLIK hier
voor chemische technologie: KLIK hier

veel succes !

Veranderd door Astrocomix, 25 oktober 2007 - 16:13

bteunissen

bteunissen

• >1k berichten
  • 1122 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 oktober 2007 - 16:46

Chemische technologie kun je ook (gedeeltelijk) zien als de kunst van het opschalen van chemische reacties. Als je in het laboratorium in een kleine opstelling bijvoorbeeld vetten kan hydrolyseren dan kun je dit niet simpelweg grootschalen naar hydrolyse van vetten op industrieŽel niveau (dus ipv milliliters, hectoliters). Daar komt veel wis- en natuurkunde bij kijken en idd ook dingen als flowdiagrammen, pompen, reactors, machines etc. Je zult van al het hiervoor genoemde veel moeten weten om de hele reactie op te kunnen schalen en het hele proces te kunnen ontwikkelen.

Adriaan_CF

Adriaan_CF

• >100 berichten
  • 161 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 oktober 2007 - 08:38

Voor chemische technologie kan je op www.cheresources.com terecht (heeft ook een forum, uiteraard), hier is het toch meer de chemie an sich

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures