verschil tussen chemie en chemische technologie

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 1

verschil tussen chemie en chemische technologie

Graag zou ik de verschillen willen weten tuseen Chemie en Chemische Technologie. Wie doet wat

Berichten: 20

Re: verschil tussen chemie en chemische technologie

Op school (heel lang geleden) heb ik tijdens mijn opleiding chemie een vak chemische technologie gehad. Hierin zagen we industriële toepassingen, flowdiagrammen, soorten pompen, reactors,... machines, installaties die veel voorkomen in chemische plants.

In de praktijk denk ik dat labo-mensen meer in aanraking komen met chemie en dat de procesoperators in de fabriek meer zijn met de chemische technologie.

Berichten: 126

Re: verschil tussen chemie en chemische technologie

Wat vicky zegt is volkomen juist, ik heb dit vak nu ook en ik volg Chemie op TSO niveau... kijk ook eens hieronder ivm Chemische technologie en Chemie in het lang uitgewerkt:

voor chemie: KLIK hier

voor chemische technologie: KLIK hier

veel succes !

Berichten: 1.122

Re: verschil tussen chemie en chemische technologie

Chemische technologie kun je ook (gedeeltelijk) zien als de kunst van het opschalen van chemische reacties. Als je in het laboratorium in een kleine opstelling bijvoorbeeld vetten kan hydrolyseren dan kun je dit niet simpelweg grootschalen naar hydrolyse van vetten op industrieëel niveau (dus ipv milliliters, hectoliters). Daar komt veel wis- en natuurkunde bij kijken en idd ook dingen als flowdiagrammen, pompen, reactors, machines etc. Je zult van al het hiervoor genoemde veel moeten weten om de hele reactie op te kunnen schalen en het hele proces te kunnen ontwikkelen.

Berichten: 161

Re: verschil tussen chemie en chemische technologie

Voor chemische technologie kan je op www.cheresources.com terecht (heeft ook een forum, uiteraard), hier is het toch meer de chemie an sich

Reageer