tandglazuur

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 1

tandglazuur

hallo,

Ik wil voor mijn PWS tandglazuur onderzoeken en testen op zure producten als cola, etc.

Ik weet alleen niet hoe ik zelf een tand (of tandglazuur) na kan maken en kan hierover niets op het internet vinden.

Hebben jullie misschien een tip voor mij?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: tandglazuur

Het tandglazuur bestaat voornamelijk uit calciumhydroxyapatiet. Het afslijten van dat tandglazuur is niets anders dan dat het oplost :)

Re: tandglazuur

Je zou eens kunnen gaan vragen in een zaak waar ze mineralen verkopen.

Miscchien heben ze zelfs wel gezaagde plakken.

Het zelf maken van apatietkristallen van voldoende grootte is zover ik weet niet met simpele hulpmiddelen te realiseren

Berichten: 139

Re: tandglazuur

bij een slachthuis een aantal varkens- of koeientanden gaan halen??

Berichten: 87

Re: tandglazuur

ik ken iemand die ongeveer hetzelfde voor zijn pws doet. Haar vader was tandarts en heeft haar een stuk of wat getrokken tanden meegegeven. Gruwelijk, maar toch ook erg handig. Misschien kun je langsgaan bij je eigen tandarts?

(of je melktandjes gebruiken?)

Berichten: 840

Re: tandglazuur

je kunt ook vergelijken wat de verschillen zijn tussen normaal glazuur (hydroxyapetiet) en glazuur dat gereageert heeft met de fluoride uit tandpasta ( fluoroapetiet).

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: tandglazuur

je kunt ook vergelijken wat de verschillen zijn tussen normaal glazuur (hydroxyapetiet) en glazuur dat gereageert heeft met de fluoride uit tandpasta ( fluoroapetiet).
Dat kun je uiteraard zelf induceren door die tanden in een oplossing van NaF te leggen.

Berichten: 87

Re: tandglazuur

Maar dat vroeg ze niet;)

Eerst moet ze nog aan tanden zien te komen

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: tandglazuur

Is toch een leuke test? Of een fluoridebehandeling ook daadwerkelijk werkt.

Berichten: 1

Re: tandglazuur

beste mensen

weet een van jullie misschien de reactie formule van hydroxyapetiet en hoe dat oplost door zuren(bijv. frisdranken)?

alvast bedankt!

thomas

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: tandglazuur

Hydroxyapatiet heeft een basische OH groep, als dat losraakt door een zuur, kan ik me voorstellen dat het hele molecuul oplost. Zoek op google maar eens naar de molecuulformule.

Reageer