Springen naar inhoud

Redox

• Log in om te kunnen reageren

aardbei28

aardbei28

• 0 - 25 berichten
  • 13 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 oktober 2007 - 12:17

Ik heb een vraag over redoxreacties.
Je stelt twee halfreacties op, die van de oxidator en van de reductor. In binas tabel 48 kun je de halfreacties opzoeken. Mijn vraag is, als een stof meerdere malen in de tabel staat, hoe weet je dan welke je moet gebruiken?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 26 oktober 2007 - 12:22

Ligt geheel aan het milieu. Zo bestaan er 4 reacties waarin permanganaat wordt omgezet. Bij een hoge zuurconcentratie, kun je ervanuitgaan dat alleen de bovenste loopt.

aardbei28

aardbei28

• 0 - 25 berichten
  • 13 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 oktober 2007 - 12:44

Ik heb deze gegevens en vraag:
Een bromering verloopt als volgt: eerst zet H2O2 met behulp van WO42-als katalysator het Br- om tot HOBr.
Er is ook nog een figuur gegeven waar bij staat dat de katalysator Br- helpt te oxideren tot HOBr en is gegeven dat HOBr later met H2O reageert.

Vraag: leid met behulp van vergelijkingen van halfreacties de vergelijking af voor deze vorming van H2O2

Ik weet dat Br- de reductor en H2O2 de oxidator is, maar in binas zijn er meerdere mogelijkheden voor deze stoffen.

Veranderd door aardbei28, 26 oktober 2007 - 13:44

gympie5

gympie5

• 0 - 25 berichten
  • 19 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 24 september 2008 - 19:04

Hallo,

Ik heb hier ook moeite mee.
Mijn vraag is als volgt:

Je doet geconcentreerd salpeterzuur bij een paar koperkrullen. Gegeven is dat er onder meer NO2(g) ontstaat.

Je moet de vergelijking opstellen,
Ik heb:
H+(aq) + NO3-(aq) + CU(s)
H+=oxidator
Halfreactie is namelijk: H+ +elektron----> H
(want oxidator neemt elektronen op dus H= is oxidator)
NO3-=???
In binas tabel 48 staan er meerdere van NO3-.
)1Hoe weet je nu wat voor vorm er in de halfreactie na de pijl ontstaat. 2) Én met wat je NO3- moet laten reageren. Je kan het namelijk laten reageren met 4H+ +3elektronen of met 3H+ +2elektronen of met 2H+ +1elektron of met H2O +2elektronen.

Dus waar kijk je nu naar om te weten met wat NO3- reageert??? Is daar een speciale regel voor, wanneer er meerdere vormen in binas tabel 48 stan van 1 stof?

vervolg:
Cu= reductor
Lading na de pijl wordt namelijk plus.
Maar! 3) Hoe weet je nu welke lading Cu krijgt? Want in binas tabel40a kun je koper vinden met lading 1+ en lading 2+!

Ik hoop heel erg dat jullie mij met deze vragen kunnen helpen, ik kom er zelf namelijk niet meer uit!

Ik weet dat ik de reactie nu niet gegeven heb maar eerst moet ik deze vragen begrijpen voordat ik verder kan...
Ps sorry voor de onhandige notatie, maar kon nergens vinden hoe je het handiger kunt neerzetten met de ladingen en aantallen erbij.

koekoek1

koekoek1

• >250 berichten
  • 316 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 september 2008 - 19:24

Welkom op het forum!

Lees hier hoe je Sub en Superscript moet gebruiken.

Om op je vragen in te gaan:
1) H+ is niet de oxidator. De oxidator is NO3- bij elektrodepotentiaal +0,96. De halfreactie met het hoogste elektrodepotential geldt, waardoor de NO3- de oxidator is en niet H+ (elektrodepotentiaal 0)
2) Dit is dus al beantwoord bij 1)
3) Bij de reductor kijk je naar de halfreactie met het laagste elektrodepotentiaal. In dit geval is dat de reaktie Cu->Cu2+ + 2 e-

De twee halfreacties bij elkaar zijn dus:
RED: Cu->Cu2+ + 2 e-
OX: NO3- + 4 H+ +3 e- -> NO + H2O

Omdat bij de REDuctor maar 2 elektronen gevormd worden en er voor de OXidator 3 nodig zijn, vermenigvuldig je de hele reactie bij de REDuctor met 3 en bij de OXidator met 2.
Dit wordt dus:
RED: 3 Cu->3 Cu2+ + 6 e-
OX: 2 NO3- + 8 H+ +6 e- -> 2 NO + 2 H2O

Nu nog alle stoffen weghalen die voor en na de pijl staan en je bent klaar:
REDOX: 3 Cu + 2 NO3- + 8 H+ -> 3 Cu2+ + 2 NO + 2 H2O

Succes!

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures