Mengen van STERKE zuren

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 45

Mengen van STERKE zuren

Vandaag had ik te doen met heel sterke zuren (96massa% Zwavelzuur) en

een al bijna even geconcentreerde HCl oplossing.

Na afloop van alle bewerkingen had ik dus nog Twee potjes

met sterke zuren over. Deze horen natuurlijk beide thuis in de bidon van de

sterke anorganische zuren. Dus dacht ik... ik kap ze bij elkaar en giet dan die ene

beker in de bidon... Met als resultaat een grote pak spetters in het rond en veel

zwavelzuur/ Chloor dampen. Ik heb er gelukkig geen letsels aan overgehouden.

Toch bleef ik met de vraag wat er fout liep? het waren toch zuren die beide in de

bidon gingen?

Gebruikersavatar
Berichten: 794

Re: Mengen van STERKE zuren

Neen, zwavelzuur van die sterkte is ook een hele sterke oxidator en zal direct alle organische zuren in die bidon aanpakken. De combi met zoutzuur is trouwens koningswater en is nog reactiever.

Edit: er zaten dus geen organische zaken in die bidon... Mmmm... mischien een zuur wat toch als reductor kan fungeren?

Berichten: 147

Re: Mengen van STERKE zuren

Een oplossing van 96% HCl lijkt me wat veel. Ze maken zoutzuur door het HCl gas in water op te lossen. Je kan zo rond de 37% maximaal uitkomen. Meer gas wil er niet oplossen.

Berichten: 2.399

Re: Mengen van STERKE zuren

Ik kan me ook zo voorstellen dat je het zuur verdunt bij het in het je vat deponeren. Bij het verdunnen van sterke zuren komt veel warmte vrij.

Gebruikersavatar
Berichten: 794

Re: Mengen van STERKE zuren

Een oplossing van 96% HCl lijkt me wat veel. Ze maken zoutzuur door het HCl gas in water op te lossen. Je kan zo rond de 37% maximaal uitkomen. Meer gas wil er niet oplossen.
Hij zegt even sterk zoutzuur en dat kan wel kloppen.

37% zoutzuur is 12 mol/l

98% zwavelzuur is 18 mol/l

Nou ja ..zelfde orde van grootte..... :-)

Berichten: 3.145

Re: Mengen van STERKE zuren

Even een paar correcties.

1) Koningswater is niet een mix van zwavelzuur en zoutzuur. Koningswater is een mix van zoutzuur en salpeterzuur (molverhouding 3 : 1).

2) Zwavelzuur is niet in staat om zoutzuur te oxideren tot chloor. Er kan geen chloor zijn vrijgekomen.

Wat hier meest waarschijnlijk is, is dat door mengen van geconcentreerd zoutzuur en zwavelzuur er gasvorming HCl is ontstaan. Als je 96% zwavelzuur druppelt in 30+ % zoutzuur, dan borrelt het na iedere drup. Dit borrelen is gasvormig HCl, dat door het zwavelzuur uit oplossing wordt verdreven. HCl-gas is erg corrosief, heeft een intens verstikkende geur en nevelt sterk aan de lucht. Geen pretje...

Gebruikersavatar
Berichten: 794

Re: Mengen van STERKE zuren

Oeps....

Berichten: 45

Re: Mengen van STERKE zuren

Ter verduidelijking ik had het over 96% Zwavelzuur en geen zoutzuur!

Kan mij nu iemand dit verschijnsel verklaren?

Geconcentreert HCl & H2SO4...

Gelieve enkel to the point te antwoorden

Dank

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Mengen van STERKE zuren

Wat hier meest waarschijnlijk is, is dat door mengen van geconcentreerd zoutzuur en zwavelzuur er gasvorming HCl is ontstaan. Als je 96% zwavelzuur druppelt in 30+ % zoutzuur, dan borrelt het na iedere drup. Dit borrelen is gasvormig HCl, dat door het zwavelzuur uit oplossing wordt verdreven. HCl-gas is erg corrosief, heeft een intens verstikkende geur en nevelt sterk aan de lucht. Geen pretje...


Dit antwoord lijkt me duidelijk genoeg. Volgens mij is het gaan spetteren door het effect dat woelen beschreef. Niet zozeer een chemische reactie dus, maar een fysisch chemisch verschijnsel.

Re: Mengen van STERKE zuren

Wat is er niet goed aan het antwoord van Woelen?

Edit Marjanne was een beetje snel

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Mengen van STERKE zuren

We zijn het in ider geval wel eens, Gerard ;) Helemaal afdoende voor de topicplaatser dus.

Berichten: 497

Re: Mengen van STERKE zuren

Ik zou sowieso nooit onverdund zwavelzuur in een afvalvat of door de gootsteen gooien.

De kans op spatten of ongewenste reacties is zeer groot!

Verdun in het vervolg dus zwavelzuur zorgvuldig alvorens het weg te gooien!

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Mengen van STERKE zuren

Verdun in het vervolg dus zwavelzuur zorgvuldig alvorens het weg te gooien!
Maar dan wel door zwavelzuur bij water te gieten en niet andersom...

Berichten: 147

Re: Mengen van STERKE zuren

Ik zet de kraan altijd flink open en giet langzaam het zwavelzuur erbij (of bijvoorbeeld loog). En dan natuurlijk flink naspoelen om te verdunnen. De grote stroom kraanwater neemt direct de warmte op, dus spatten gebeurt niet

Dit doe ik alleen voor niet al te grote hoeveelheden.

Berichten: 5

Re: Mengen van STERKE zuren

jorgensw schreef: Ik zet de kraan altijd flink open en giet langzaam het zwavelzuur erbij (of bijvoorbeeld loog). En dan natuurlijk flink naspoelen om te verdunnen. De grote stroom kraanwater neemt direct de warmte op, dus spatten gebeurt niet

Dit doe ik alleen voor niet al te grote hoeveelheden.
en daardoor kijgen wij nu verstrengde controles van de milieuinspectie :oops: :oops:

Reageer