Aluminiumpoeder en Magnesiumpoeder onderscheiden

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 3

Aluminiumpoeder en Magnesiumpoeder onderscheiden

We hebben 2 grijze poedervormige stoffen, namelijk Aluminiumpoeder en Magnesiumpoeder. We hebben een proef uitgevoerd: We hebben de 2 stoffen verbrand, bij de een kreeg je een soort sterretjes en bij de andere gebeurt niets.

Nu heb ik op internet gezocht maar op de ene plek wordt er gezecht dat Aluminiumpoeder voor sterretjes wordt gebruikt en ergens anders weer Magnesiumpoeder...

Hoe kan ik ontdekken welke stof het is?!

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Aluminiumpoeder en Magnesiumpoeder onderscheiden

Ik dacht altijd dat er ijzerpoeder werd gebruikt voor sterretjes...

Magnesiumpoeder lost al vrij makkelijk op in water. Aluminium niet.

Van de twee is magnesium het meest onedel. Het werd vroeger gebruikt in flitslampen voor de fotografie.

Welke van de twee zou het makkelijkst branden?

Berichten: 3.145

Re: Aluminiumpoeder en Magnesiumpoeder onderscheiden

Voeg beide poeders toe aan verdund zoutzuur (5% HCl of zo). Magnesium poeder zal direct heftig schuimen onder waterstofvorming, zelfs bij dergelijk verdund zoutzuur. Aluminium zal in eerste instantie maar weinig reageren.

Berichten: 497

Re: Aluminiumpoeder en Magnesiumpoeder onderscheiden

Duidelijk uitsluitsel kun je krijgen door na het door Woelen gesuggereerde experiment een flinke plens NaOH-oplossing toe te voegen.

De beide oplossingen zullen een wit neerslag laten zien, maar bij het toevoegen van meer NaOH zal een van de neerslagen oplossen.

Aluminium(III) is amfoteer en zal opnieuw oplossen onder vorming van aluminaationen (AlO2-).

Berichten: 19

Re: Aluminiumpoeder en Magnesiumpoeder onderscheiden

aluminium poeder lost niet op in water, en aluminium ontbrand bij 590 graden celcius.

maar ik zou geen van bijde eigenschappen uit testen, omdat het reageert met water en bij ontbranding komt er een erg felle flits vrij waar je

niet moet kijken 8-)

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Aluminiumpoeder en Magnesiumpoeder onderscheiden

Water zal er echt niet mee reageren hoor, het zal niet door de oxidelaag komen die je altijd zult hebben. Zuren en basen zijn een ander verhaal, maar in neutraal milieu zal er niets mee gebeuren.

Reageer