Alcoholische dranken

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 46

Alcoholische dranken

Hoi,

Even een vraagje.

Als je bijvoorbeeld een drankje hebt van 5% vol en een drankje van 40% vol,

kun je dan hieruit afleiden of de koolstofketen van het alcohol in het drankje lang of kort is?

Alvast bedankt

Berichten: 19

Re: Alcoholische dranken

bedoel je alcoholische dranken zoals breezer of wodka want die bevatten allemaal de alcohol EtOH.

Bij een oplossing zegt het volumepercentage niets over de stof.

Berichten: 2.337

Re: Alcoholische dranken

Als men over alcohol spreekt in verband met dranken dan heeft men het altijd over Ethanol. Inderdaad heeft die 40% ofzo niets met de ketenlengte te maken maar met de hoeveelheid alcohol er in de drank zit.

Alle alcoholen buiten ethanol zijn zeer giftig. Wanneer men zelf alcohol stookt zoals in Rusland enzo gedaan wordt dan zit daar nog veel Methanol bij waardoor er veel mensen sterven.

Berichten: 46

Re: Alcoholische dranken

Op dit moment ben ik ook bezig met een onderzoek naar pepers.

Hierover heb ik al een aantal vragen geplaatst ergens anders op dit forum.

Maar het branderige gevoel door pepers gaat niet weg door bijvoorbeeld bier of wijn, maar wel door jenever of een andere sterke drank.

Dit heeft ook te maken met het apolair of polair zijn van een stof,

vandaar dat ik me afvroeg of je aan het aantal procent alcohol kon zien of het gaat om een lange of korte koolstofketen. Een lange koolstofketen is namelijk apolair, en een korte polair, in een alcohol dan.

Berichten: 19

Re: Alcoholische dranken

De alcohol in bier wijn en alle andere alcoholische dranken is ethanol wat bestaat uit een keten van 2 koolstofatomen.

De reden dat het branderig gevoel wel weggaat is omdat er een grotere hoeveelheid ethanol is waardoor er meer capsaicine in ethanol kan oplossen.

volgens mij is ethanol apolair, maar ik kan het mis hebben

Berichten: 46

Re: Alcoholische dranken

Ok, bedankt :)

Dat wilde ik even weten.

Ethanol is geloof ik half polair, half apolair, maar omdat in bier en wijn dan te weinig ethanol zit zal het te weinig polair zijn, en in bijvoorbeeld jenever zal het polair genoeg zijn.

Berichten: 46

Re: Alcoholische dranken

Of is het nou juist andersom??

Ik wil graag een olie laten oplossen in alcohol, en dat kan niet in een polair alcohol toch?? (In water kan het ook niet oplossen en water is polair) Dan is het juist zo dat de alcohol in lichte alcoholische dranken polair is, en in sterke juist apolair.

Berichten: 19

Re: Alcoholische dranken

De concentratie van alcohol heeft volgens mij niks te maken met het polair / apolair zijn

als je nou een oplossing neemt van 1 liter met 40% EtOH

of een oplossing van 8 liter met 5% EtOH

dan kun jevolgens mij evenveel capsaicine erin oplossen. Dit komt niet doordat er 0.4 liter ethanol in beide oplosingen zit.

Als je aan capsaicine kunt komen is het een leuke proef om eens te doen.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Alcoholische dranken

hopeloosverloren schreef:De concentratie van alcohol heeft volgens mij niks  te maken met het polair / apolair zijn

als je nou een oplossing neemt van 1 liter met 40% EtOH

of een oplossing van 8 liter met 5% EtOH

dan kun jevolgens mij evenveel capsaicine erin oplossen. Dit komt niet doordat er 0.4 liter ethanol in beide oplosingen zit.
Dat kun je niet zo stellen. In sommige (ideale) gevallen zal het misschien gelden, maar er is geen lineair verband tussen de oplosbaarheid van stoffen en de samenstelling van ethanol/water mengsels.

Bij hogere ethanolconcentratie wordt het oplosmiddel minder polair en zal de capsaicine er beter in oplossen.

Afbeelding

Zoals je kunt zien is capsaicine vrij apolair. Het bevat wel een fenolische OH-groep. Deze kan in basisch milieu gedeprotoneerd worden. Door het deprotoneren krijg je een zout waardoor de oplosbaarheid in water sterk toeneemt en de oplosbaarheid in ethanol juist afneemt. De pH van de drankjes is dus ook een interessant gegeven.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Alcoholische dranken

De totale polariteit zal natuurlijk ook afhangen van de hoeveelheid water.

Berichten: 46

Re: Alcoholische dranken

Ok bedankt.

Dus hoe sterker de drank, des te meer ethanol en dan is de stof dus minder polair.

Leek me eigenlijk logisch omdat olien en vetten (allebei apolair) wel goed in elkaar oplossen en bv olie en water (polair) niet.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Alcoholische dranken

Minder polair totdat je 96% ethanol hebt (verder kom je niet, maar dat bespaar ik je even). Dit is nog steeds een stuk polairder dan bijvoorbeeld hexaan. Let er dus op dat polair en apolair toch relatieve termen blijven.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Alcoholische dranken

... en oplosbaarheid dus geen lineaire afhankelijkheid met polariteit vertoont.

Als men van een stof kristallen wil maken, is een beproefde methode om aan een geconcentreerde oplossing een andere vloeistof toe te voegen waarin de stof niet oplost ("precipitant"). Er komt steeds meer volume beschikbaar, maar je stof kristalliseert toch echt uit....

Berichten: 2.399

Re: Alcoholische dranken

Precies er spelen een heel aantal factoren mee die de oplosbaarheid bepalen van een stof:

Polariteit

Protisch of aprotisch

polarizeerbaarheid

Grootte van het oplosmiddel

pH

noem allemaal maar op.

Reageer