[scheikunde] pH niet duidelijk

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 8

[scheikunde] pH niet duidelijk

hallo kan iemand antwoord geven op onderstaande vragen?..

1)

voor t maken van een bufferoplossing kan gebruik worden gemaakt van K2SO3 en KHSO3

deze 2 stoffen worden in water opgelost en er ontstaat een bufferoplossing van PH=7

--> Bereken in welke molverhouding deze zouten moeten worden opgelos om de oplossing met PH=7,0 te maken.

2)

300 gram soda wordt volledig opgelost in 2,5 liter water. Leg in dit sodawater een vel alluminumfolie. zwarte zilveren voorwerpen die op de folie worden gelegd zullen na ong. 2 minuten er als nieuw uitzien. alle voorwerpen horen direct of indirect contact te maken met het aluminiumfolie.

--> laat dmv een berekening zien dat de soda-oplossing een PH heeft van 11.9. ga ervan uit dat vast soda: Na2CO3.10H2O is en temp 298 K.

de werking van aluminiumfolie kan verklaard worden door aan te nemen dat hier sprake is van een elektrochemische cel: het aluminiumfolie vormt de ene pool en de schoon te maken voorwerpen de andere pool. bij deze laatste pool zal het zilversulfide op de voorwerpen omgezet worden in vast zilver.

--> leid de vergelijking van de halfreactie af die optreedt bij de zilveren voorwerpen.

--> leg uit of het zilveren voorwerp de plus of min pool wordt tijdens de reactie

--> geef de vergelijking van de halfreactie die plaatsvindt bij het aluminiumfolie.

--> leg uit of bovenstaande tekst bij het rechte eind heeft mbt het direct of indirect contact maken.

alvast bedankt.

<table border='0' align='left' cellpadding='3' cellspacing='0'><tr><td padding='0' celspacing='0' align='left'><font size='1'># Moderatoropmerking</font></td></tr><tr><td id='moderator'><font size='1'>rwwh: Bedenk de volgende keer even een duidelijke titel. Titels als "vraag" of "project" zijn zo nikszeggend.</font></td></tr></table>

<div class='postcolor'>

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] pH niet duidelijk

Zelf al wat geprobeerd? Dit is nl geen huiswerkforum.

Toch ff wat hints:

1

- Ken je de bufferformule? Die kun je zelfs heel simpel op internet vinden, met uitleg. Je krijgt dan de verhouding uit.

2

- Dat is gewoon een pH-berekening.

- Vind je in binas.

- Heel goed kijken waar de elektronen heen gaan; dit is de pluspool.

- Als de ene stof gereduceerd wordt, wordt de andere geoxideerd.

- Zie je het carbonaat verder iets zinnigs doen in deze reactie?

Berichten: 8

Re: [scheikunde] pH niet duidelijk

dit is tog 'afdeling' huiswerk en toetsen of zie ik dat verkeerd :D

bedankt voor je hints maar heeft iemand nog de antwoorden ik kom er niet uit. :cry: en ja ik heb t al zelf geprobeerd

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] pH niet duidelijk

Klopt, maar dat subforum heeft als enige deze regels.

Waar loop je dan precies vast met een vraag? Als je dat kunt pinpointen ben je al een heel eind. Ik wil uiteraard niet de *** uithangen, maar als je die vastlopers niet de nek omdraait en hoopt dat iemand het je voorzegt, leer je uiteraard nooit hoe je een vraag systematisch aanpakt.

Berichten: 8

Re: [scheikunde] pH niet duidelijk

oke dat is ook wel te begrijpen.

wat ik niet begrijp is welke stappen ik steeds moet ondernemen om tot het antwoord te komen. bij de eerste moet je zeker een reactievergelijking opstellen, is dat dan iets van:

K2SO3 + H2O --> KHSO3 + ....?....

en wat moet ik met die PH van 7, de concentratie van de H3O+, daar is dat toch voor? ik heb morgen een SE waar dit vaak in zal komen.

Bij de tweede vraag begrijp ik dat .10H2o erachter niet, wat ik daarmee moet doen?

Berichten: 190

Re: [scheikunde] pH niet duidelijk

Die .10H2O duidt op het hydraat

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] pH niet duidelijk

Je hebt bij de eerste vraag deze formule nodig:

pH= pka + log/[Z]

Ik zal hem even voor je omschrijven: /[Z] = 10pH-pKa

pKa naar de andere kant: pKa wordt negatief.

Beide kanten als macht van 10 schrijven: log vervalt.

De /[Z] is de verhouding die je moet hebben, de enige waarde die je nog nodig hebt is de pKa van deze reactie: HSO3- <=> SO32-

Berichten: 8

Re: [scheikunde] pH niet duidelijk

/[Z] = 10pH-pKa --> bedoel je dat het dan : 10^-7 wordt? kan ook erg fout zijn wat ik zeg, maar ik ben ook erg slecht in sk.

Is de pka in de binas te vinden?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] pH niet duidelijk

Ik bedoel dus dat de hele term een macht van 10 wordt. Daarom is dat hele deel ook superscript. Het is gewoon dingetjes invullen en op je rekenapparaat intikken.

Die pKa kun je idd in binas vinden. Dat bufferkoppel wordt niet zomaar gekozen om een pH7 buffer te maken ;)

Berichten: 8

Re: [scheikunde] pH niet duidelijk

Oke, ik denk niet dat het nog veel zin heeft. Ik laat het maar voor wat het is.

Toch bedankt voor de hulp ! ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] pH niet duidelijk

Mja als je opgeeft heb je sowieso verloren, toch veel succes Afbeelding

Reageer